مسجد تاریخی روستای گاه در چناران خراسان رضوی مرمت شد

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران گفت:️ عملیات مرمت و بهسازی مسجد تاریخی روستای گاه پس از 2 ماه کار و تلاش شبانه‌روزی به پایان رسید.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، محمد طاهریان‌مقدم با اشاره به این‌که این بنای مقدس و تاریخی  شامل شبستانی با ۹ گنبد کوچک و فضایی مربع‌شکل، دارای حدود ۱۴ متر طول و  ۱۳ متر عرض و به‌ صورت سرپوشیده است، اظهار کرد: آسیب‌دیدگی و فرسودگی اندود کاهگل پشت بام و همچنین رشد علف‌های هرز در پشت بام و عدم شیب‌بندی مناسب و ترک‌های به‌وجود آمده در داخل ستون‌های شبستان شدت آسیب دیدگی را دو چندان کرده بود که خوشبختانه با مشارکت اهالی، خیران و اعتبارات استانی عملیات مرمت آن انجام شد.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران با بیان این‌که این بنای مذهبی میان اهالی و روستاهای مجاور از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: با توجه به فرم شبستانی و نوع کوهستانی این مسجد و هم‌چنین نوع طاق‌ها و فرم گنبدهای آن که قابلیت مقایسه با بناهای تاریخی سبک صفوی دارد، پیشینه آن به اواخر دوره صفوی و بیش از پنج سده باز می‌گردد.

او افزود: این مسجد در حدود ۱۰ سال قبل مورد مرمت اولیه قرار گرفته اما با توجه به شدت آسیب‌های وارده، ارائه و اجرای برنامه مرمت استحکام‌بخشی و تکمیلی آن اجرا شد و برای مرمت و بهسازی آن با مشارکت دهیاری و شورای اسلامی روستا بیش از 2 میلیارد ریال انجام شد.

طاهریان‌مقدم تصریح کرد: با این اقدام مرمتی زمینه برگزاری مراسم‌های مذهبی، از جمله برپایی نماز جماعت و قرائت ادعیه و محافل انس با قرآن در این مکان مقدس فراهم شد.

مسجد تاریخی روستای گاه به شماره ۳۳۳۷۴ در ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای گاه در حدود ۶۰ کیلومتری شمال شهر چناران و در دامنه کوه‌های هزار مسجد قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402072301466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha