ساخت‌وسازهای خارج از ضوابط در منظر فرهنگی هورامان متوقف شود

سرپرست پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان خواستار توقف ساخت‌وسازهای خارج از ضوابط در این منطقه شد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، زاهد کریمی روز چهارشنبه 26 مهرماه 1402 در نشست با شهردار هورامان گفت: منطقه جهانی هورامان دربردارنده قدمت تاریخی با پیشینه کهن فرهنگی، آداب‌ورسوم و نمادهای فرهنگی ویژه‌ است که همه عناصر اصلی آن در دامان طبیعت خلق می‌شود.

سرپرست پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان اظهار کرد: معماری روستاهای موجود در این منطقه با انطباق بر شیب‌ها به‌شکل پلکانی شکل گرفته است که نشان از هم‌نشینی مسالمت‌آمیز عوامل طبیعی و انسان‌ساخت دارد.

او بر حفظ و حراست از بافت تاریخی و سیما و منظر فرهنگی این سایت جهانی تأکید کرد و افزود: صدور مجوزهای خارج از ضوابط حفاظت از بافت تاریخی به‌یکی از چالش‌های پایگاه منظر فرهنگی هورامان تبدیل شده است.

کریمی با اشاره به اینکه حفظ بافت هورامان به حفظ بافت سایر روستاها هم کمک خواهد کرد، یادآور شد: انتظار داریم شهرداری هورامان ضمن توجه به وضعیت این منطقه، مجوزهای خارج از ضوابط را متوقف نماید.

سرپرست پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان بیان کرد: کارشناس این پایگاه در شهرداری مستقر شده، تا مجوزهای ساخت‌وساز در هورامان با تأیید پایگاه  و با رعایت و اعمال ضوابط حفاظت از بافت هورامان انجام شود.

او عنوان کرد: همچنین در این جلسه بر احیای بازار قدیمی شهر هورامان و تبدیل آن به بازارچه صنایع‌دستی و تعریف مسیرهای جدید بازدید گردشگری در منطقه جهانی هورامان بحث و تبادل نظر شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402072601672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha