ادامه روند برندسازی بعد از رویداد اردبیل 2023

هر گام که در مسیر رویداد اردبیل ۲۰۲۳ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو برداشته می‌شود، دستاوردهایی برای اردبیل به دنبال دارد اما مهم‌ترین وجه این دستاوردها می‌تواند ادامه داشتن روند برندسازی و معرفی اردبیل به عنوان مقصد گردشگری حتی بعد از سال ۲۰۲۳ باشد.

توحید سیف روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی شهر اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو کار خود را آغاز کرد و تا امروز نیز برنامه‌های مختلفی در راستای این رویداد برگزار شده است. برگزاری مراسم افتتاحیه رویداد در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ با حضور سفرای کشورهای عضو اکو و برگزاری پنجمین نشست وزرای گردشگری و هفتمین نشست گروه کارشناسان ارشد کشورهای عضو در مهرماه سال جاری مهم‌ترین برنامه‌های این رویداد تا امروز بوده و علاوه بر آن نیز برنامه‌های مختلفی در سطح ملی و استانی برگزار شده است.

سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو یک سازمان اقتصادمحور است که با گذر زمان و توجه دنیا به برخی صنایع خاص، این سازمان نیز از توجه به تجارت صرف سنتی فراتر رفته و برنامه‌هایی برای توسعه اقتصادی در صنایع ویژه مثل صنعت گردشگری دارد. انتخاب پایتخت گردشگری نیز از این منظر چندسالی است که در این سازمان اتفاق می‌افتد و اکو با سیاست ارتقا مراودات گردشگری در بین جمعیت مربوط به کشورهای عضو برنامه‌های ویژه‌ای مثل همین انتخاب پایتخت گردشگری و معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشورهای عضو را اجرا می‌کند. اکو معمولا شهرهایی را به عنوان پایتخت گردشگری انتخاب می‌کند که ظرفیت‌های ویژه و منحصر به فردی در حوزه گردشگری دارند اما به اندازه کافی معرفی نشده‌اند، درواقع کسب عنوان پایتخت گردشگری فرصتی برای معرفی هرچه بیشتر یک مقصد گردشگری بین‌المللی است.

برگزاری هر یک از برنامه‌های ذیل رویداد اردبیل ۲۰۲۳ بازخوردها و دستاوردهای بسیاری برای اردبیل به ویژه در حوزه گردشگری تا به امروز داشته است، مراسم افتتاحیه اولین گام بزرگ اردبیل در این رویداد بود و مسئولان استانی بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه رویداد اردبیل ۲۰۲۳ از آثار و نتایج مثبت این برنامه در سطح ملی و بین‌المللی خبر دادند. پخش حدود ۲۰۰ دقیقه محتوای تصویری این مراسم و جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل در شبکه‌های تلویزیونی خارجی به ویژه کشورهای هدف یکی از این بازخوردهای مهم مراسم افتتاحیه بود که توانست اردبیل را به عنوان مقصد گردشگری در سطح بین‌المللی معرفی کند و پس از گذشت چند ماه حضور گردشگران خارجی در استان به ویژه در مرکز استان به شکل محسوسی افزایش یافت.

نشست وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو که به عنوان مهم‌ترین نشست این سازمان در زمینه گردشگری محسوب می‌شود برنامه دیگری بود که در قالب رویداد اردبیل ۲۰۲۳ در اردبیل برگزار شد. این نشست به صورت سالانه برگزار می‌شود و سیاست‌های کلی سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو برای توسعه صنعت گردشگری در نشست وزرا تعیین می‌شود.

پنجمین نشست وزرای گردشگری و هفتمین نشست کارشناسان ارشد کشورهای عضو اکو ۱۲ و ۱۳ مهرماه در اردبیل برگزار شد، حضور نفرات اول گردشگری کشورهای عضو، مخابره اخبار نشست در سطح این کشورها و بیانیه نشست اردبیل دستاورد مهم بعدی رویداد اردبیل ۲۰۲۳ به شمار می‌رود.

اردبیل بعد از سال‌ها میزبان یک نشست بین‌المللی در این سطح بود و این نشست نه تنها برای اردبیل، بلکه برای کشور و البته کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو اهمیت ویژه‌ای داشت. یکی از بندهای مهم بیانیه اردبیل که پس از رایزنی گروه کارشناسان ارشد و وزرای گردشگری کشورهای عضو به دست آمد، طرح شبکه بندی آب‌های درمانی کشورهای عضو اکو با محوریت استان اردبیل بود که براساس آن کشورهای عضو چشم‌انداز گردشگری آب درمانی را در منطقه اکو بررسی می‌کنند و یک استراتژی شامل سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، ارتقای برنامه‌های آموزشی حرفه‌ای و اجرای کمپین‌های بازاریابی با هدف جذب گردشگران از سرتاسر جهان را دنبال می‌کنند. این مهم با توجه به اینکه برند آب‌های درمانی اردبیل مهم‌ترین جاذبه گردشگری استان محسوب می‌شود از اهمیت بالایی در زمینه توسعه گردشگری استان برخوردار است.

از طرف دیگر با توجه به اهمیت گردشگران آذربایجانی برای استان اردبیل و لزوم از سرگیری روابط توریستی ایران و آذربایجان، حضور نمایندگان آذربایجان در این نشست و انتخاب شهر شوشا از این کشور به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۶ میلادی با حمایت ایران و در نشست اردبیل، می‌تواند سرآغازی جدید در روابط دو کشور و بازگشایی گمرک بیله‌سوار برای تردد گردشگران باشد.

علاوه بر این نیز برنامه‌های مختلفی در حاشیه نشست وزرا و کارشناسان برای میهمانان حاضر در اردبیل برگزار شد که خبرنگاران و رسانه‌های خارجی حاضر نیز این برنامه‌ها را پوشش دادند، برنامه‌هایی مثل بازدید از مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، شب فرهنگی اردبیل و بازدید از محوطه باستانی شهر یئری از این جمله بودند که فصل دیگری از معرفی اردبیل به عنوان مقصد گردشگری در رسانه‌های ملی و بین‌المللی را به همراه داشت.

در نهایت می‌توان گفت که برنامه‌های اجرا شده رویداد اردبیل ۲۰۲۳ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو تا به امروز که حدود ۲ ماه از سال میلادی باقی مانده است، در دو وجه معرفی بیشتر اردبیل در سطح بین‌المللی و همچنین ایجاد ساز و کارهایی برای ادامه داشتن روابط فراملی و جذب توریست‌های خارجی بعد از سال ۲۰۲۳ تاثیرگذار بوده‌اند.

توحید سیف/ روزنامه‌نگار و فعال رسانه

انتهای پیام/

کد خبر 1402072901798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha