ثبت ۷۷۶ اثر تاریخی ایلام در فهرست آثار ملی کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت: تعداد ۷۷۶ آثار تاریخی استان ایلام در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام، فرزاد شریفی مدیرکل استان امروز ۲۹ مهرماه با اعلام این خبر اظهار کرد: در استان ایلام تعداد ۸۹۲ اثر شامل طبیعی و تاریخی وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام با اشاره به اینکه تعداد ۷۷۶ اثر از آثار تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت شده است، افزود: در نیمه نخست سال جاری با بررسی در ۱۱ شهرستان استان، بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده است.

شریفی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اقدامات این اداره‌کل در راستای حفظ میراث‌فرهنگی استان، مرمت آثار تاریخی بوده است.

 او خاطرنشان کرد: در این رابطه میزان ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی و ملی همچنین از محل مسئولیت‌های اجتماعی شرکت نفت هزینه شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام تصریح کرد: این آثار تاریخی مرمت شده شامل آتشکده کوشک قینفر ملکشاهی، قلعه والی ایلام، هزاردرب آبدانان، شهر تاریخی سیمره دره‌شهر، امام‌زاده پیرمحمد بدره، آتشکده موشکان چرداول، قلعه شیاخ دهلران، آتشکده سیاهگل ایوان، تپه چوار، شهر تاریخی سیروان و قلعه کهره هلیلان بوده است .

شریفی به دیگر اقدامات مهم در جهت حفاظت از آثار تاریخی استان پرداخت و تصریح کرد: تقویت انجمن‌های میراث و انجمن‌های مردم نهاد، تقویت گشت‌های یگان حفاظت و مشارکت سایر یگان‌های حفاظت ادارات و گشت‌های مشترک و مهم‌تر از همه آگاه‌سازی عموم به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان در جهت حفظ آثار از جمله این اقدامات بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402072901809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha