سفر به رویای هزار رنگ/خلخال شاهراهی برای سفر به دل جنگل

فصل پاییز یکی از بهترین فصل‌ها برای سفر به شهرستان خلخال در استان اردبیل است، با سفر به این شهرستان تا اواسط پاییز می‌توان مسیرهای متنوع منتهی به جنگل‌های هیرکانی را در چشم‌اندازهای کم‌نظیری تجربه کرد.

برخلاف تصور خیلی‌ها، پاییز فصل سفر است. زمانی که آب و هوا در بسیاری از مناطق شرایط معتدلی دارد و طبیعت روی خوش دیگر خود را نشان می‌دهد. سفر در پاییز سفر به رویای هزار رنگ است و بهار دوم را این بار با رنگ و لعابی دیگر پیش روی گردشگران می‌گذارد. پوشش‌های گیاهی و جنگلی در این فصل جذاب‌تر از همه جاذبه‌ها به نظر می‌رسند و گردشگران معمولا مناطقی را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند که بتوانند سِحر و جادوی طبیعت را تماشا کنند و در هوای مه‌آلود پاییزی نفس بکشند.

استان اردبیل با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، از شما تا جنوب استان به انواع جاذبه‌ها و مواهب خدادادی دسترسی دارد. از کوه سبلان در ارتفاع 4811 متری تا دسترسی به دریا و جنگل در کمترین فاصله زمانی آن هم از مسیرهای متفاوتی که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. شهرستان خلخال به عنوان جنوبی‌ترین شهرستان استان اردبیل با سه استان مجاور یعنی استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان و گیلان همسایه است و اقلیم‌های متفاوتی را در خود جای داده و یا به آنها دسترسی دارد.

سفر به رویای هزار رنگ/خلخال شاهراهی برای سفر به دل جنگل

فصل پاییز یکی از بهترین فصل‌ها برای سفر به شهرستان خلخال در استان اردبیل است، هرچند که آب و هوای خلخال زودتر به سمت سرد شدن می‌رود اما با سفر به این شهرستان تا اواسط پاییز می‌توان مسیرهای متنوع منتهی به جنگل‌های هیرکانی را در چشم‌اندازهای کم‌نظیری تجربه کرد.

خلخال در ارتفاع 1843 متری از سطح دریا قرار دارد و این ارتفاع با توجه به مجاورت با شهرهای ساحلی استان گیلان از همان ابتدای مسیر می‌تواند با پدیده جنگل ابرها گردشگران را غافلگیر کند. جایی که باید از سفیدی ابرها گذشت تا رویای هزار رنگ پاییز واقعیت پیدا کند.

مهرداد عالی که یک راهنمای گردشگری در حوزه طبیعتگردی است در خصوص سفرهای پاییزی می‌گوید: سفر در پاییز را از محبوب‌ترین دلخواسته‌ها می‌دانند، جایی که طبیعت چند میلیون ساله اطراف ما اولین منظر از طیف‌های مختلف رنگی را نشان می‌دهد و ما می‌توانیم با سفر به دل طبیعت از تماشای این مواهب لذت ببریم.

برای تجربه طبیعت پاییزی، خلخال انتخاب‌های متعددی را پیش روی گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت قرار می‌دهد. پس از گشت و گذار در شهر خلخال و بازدید از جاذبه‌های متعدد موجود در این شهرستان، انتخاب یکی از مسیرهای زیبای خلخال به سمت جنگل‌های هیرکانی شاید از سخت‌ترین انتخاب‌ها باشد، چرا که هر مسیر زیبایی منحصر به فرد خود را دارد و گردشگران علاقمند به طبیعت مشتاق تجربه همه آنها هستند.

سفر به رویای هزار رنگ/خلخال شاهراهی برای سفر به دل جنگل

جاده خلخال به اسالم، مسیری که مقصد است

جاده خلخال به اسالم یکی از مشهورترین جاده‌های زیبای کشور است که با عبور از دل درختان سر به فلک کشیده جنگل و با کاستن ارتفاع از 1834 متر تا هم سطحی دریا تجربه متفاوتی را نسیب گردشگران می‌کند. این جاده تنها یک مسیر برای عبور نیست و به عنوان مقصدی برای گردشگران محسوب می‌شود و پاییز یکی از بهترین فصل‌ها برای سفر به این منطقه است.

مهرداد عالی درمورد این جاده می‌گوید: مسیر طبیعت‌گردی خلخال به اسالم یکی از شناخته‌ترین مسیرهای طبیعت‌گردی در سطح کشور است و شاید کمتر کسی باشد که به این جاده سفر نکرده باشد یا حداقل تصاویر زیبای پاییزی آن را ندیده باشد.

این راهنمای گردشگری ادامه می‌دهد: در این جاده چندین مسیر پیمایش جنگلی نیز وجود دارد که با اختصاص زمان بیشتر برای حضور در این منطقه می‌توان از طبیعت کم‌نظیر آن با پیاده روی سبک و حتی شب مانی در کلبه‌ها و اقامتگاه‌های روستایی استفاده کرد.

سفر به رویای هزار رنگ/خلخال شاهراهی برای سفر به دل جنگل

سایر جاده‌های زیبای خلخال و طبیعت پاییزی آنها

خلخال را می‌توان شاهراه رسیدن به سواحل خزر و شمال کشور از دل طبیعت زیبا عنوان کرد. مواجه شدن با طبیعت جنگلی و تغییر شرایط آب و هوایی با کم شدن ارتفاع پدیده‌هایی را در طبیعت به رخ می‌کشد که می‌تواند هر بیننده‌ای را مجذوب کند.

عالی می‌گوید: شما با حضور در خلخال می‌توانید از 4 مسیر متفاوت زیبا و با طی مسافت حداکثر سه ساعته در سفری یک روزه به طبیعت پاییزی شگفت‌انگیز دسترسی داشته باشید. علاوه بر دو جاده شناخته شده خلخال به اسالم و خلخال به پونل که مسیرهای آسفالت و مناسبی دارند، دو مسیر زیبای ییلاقی دیگر نیز می‌توانند شما را شگفت‌زده کنند.

جاده خلخال به پونل نیز یکی از مسیرهای زیبای پاییزی در این منطقه است که طبیعتی شبیه به جاده خلخال به اسالم دارد اما با ویژگی‌های منحصر به فرد خود مقصدی متفاوت را نیز رقم می‌زند.

طبق گفته این راهنمای گردشگری یکی از مسیرها که جاده آن در برخی نواحی شوسه است، مسیر منتهی به ماسال در استان گیلان است که از شهر کلور در شهرستان خلخال استان اردبیل و روستای هدف گردشگری گیلوان در این شهرستان عبور می‌کند. همچنین مسیر دیگری نیز بعد از روستای گیلوان از طریق ماجولان به ماسوله ختم می‌شود که این مسیر نیز زیبایی‌های خود را دارد و یکی از انتخاب‌های گردشگران است.

همانطور که اشاره شد شهرستان خلخال با توجه به موقعیت جغرافیایی خود یکی از ویژه‌ترین طبیعت‌های پاییزی را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد و به عنوان یک مقصد مناسب برای سفرهای پاییزی محسوب می‌شود.

گزارش: توحید سیف

انتهای پیام/

کد خبر 1402072901831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرنوش IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 0
    عالی