انبوهی از یاقوت‌های سرخ در سبد گردشگران/ سنت 3 هزار ساله انار چینی در گیلان

شمار زیادی از گردشگران و مسافران از استان های گیلان، قزوین و زنجان برای خرید انار و بازدید از باغات و اماکن گردشگری به جنوبی ترین نقطه گیلان «انبوه» آمدند و با سبدهای از انار شیرین برگشتند.

«انار» یکی از محصولات ویژه انبوه، دورترین نقطه گیلان است. انار انبوه محصولی با کیفیت، شیرین و خوش رنگ که علاقه‌مندان ویژه ای دارد. روستای انبوه با بیش از 220 خانوار جمعیت که درآمد اصلی شان کشاورزی و باغداری است، در جنوبی ترین نقطه گیلان و چسبیده به استان همجوار قزوین واقع شده است.

این روستای زیبا دارای پیشینه قوی و فرهنگ و سنن خاص بوده و محصول «انار» این منطقه زبانزد خاص و عام است، وجود پل خشتیف بافت تاریخی و پلکانیف نوع پوشش محلی روستاییان و همچنین قرارگیری قدیمی ترین سنگ قبر گیلان در این روستا و از طرفی تولید محصولات انار، گردو، فندوق و خرمالو، انبوهی از شاخصه های کشاورزی و گردشگری را به این روستا بخشیده است.

انار انبوه پیشینه قدیمی دارد

اکبر غلامی یکی از باغداران انبوهی، اظهار کرد: انار انبوه پیشینه قدیمی دارد و محصولات مهم و استراتژیک منطقه عمارلو است.

او  با اشاره به دشواری های باغداری و کشاورزی، افزود: افزایش هزینه ها، تورم و دیگر مشکلات ویژه باغداری سبب شده تا اقبالی برای ادامه باغداری نباشد.

این باغدار انبوهی با تاکید بر لزوم توجه به امر باغداری و کشاورزی، اضافه کرد: اقتصاد و معیشت روستاییان انبوه به انار و باغداری و کشاورزی است.

غلامی با اشاره به تنوع محصولات در روستای انبوه، بیان کرد: انبوهی ها دارای سنت های شیرین و به یادماندنی هستند که با چنگ و دندان از یافته های سنتی این دیار دفاع می کنند.

او با اشاره به ویژگی های انار انبوه، افزود: انار انبوه گیلان مشتریان خوبی از استان های قزوین و زنجان دارد و در فصل انارچینی، بخش اعظمی از بازار این استان ها را تامین می‌کند.

درآمد اصلی باغداران انبوهی از انار است

انبوهی از یاقوت‌های سرخ در سبد گردشگران/ سنت 3 هزار ساله انار چینی در گیلان

محمد رستم زاده یکی دیگر از باغداران انبوهی با انتقاد از قیمت پایین انار انبوه، اظهار کرد: قیمت انار به نسبت زحمات فراوان باغداران و همچنین کیفیت این محصول، بسیار کم است.

او ادامه داد: درآمد اصلی باغداران انبوهی از انار است و هزینه یک ساله شان در این ماه بدست می‌آید.

این باغدار انبوهی با اشاره به مزیت‌های درمان انار، بیان کرد: انار قاتل انواع بیماری هاست و به سلامتی انسان کمک شایانی می کند و دارای ویتامین‌های ارزشمند است.

رستم زاده با تاکید بر لزوم مصرف انار، اضافه کرد: مصرف مداوم انار منجر به کنترل دیابت می‌شود.

انبوه روستای اصالتمند

 کیانی بانوی انبوهی، اظهار کرد: انبوه از جمله روستاهای با اصالت کشور است که زنان پای مردان در باغات مشغول هستند و برای کسب روزی حلال تلاش می‌کنند.

او با بیان اینکه انار انبوه برندسازی نشده است، افزود: تلاشی برای معرفی این محصول خاصِ گیلان نشده است و بیشتر خریداران انار انبوه برای گیلان، قزوین و زنجان هستند.

این بانوی انبوهی گریزی هم به لباس محلی و سنتی این روستا زد و اضافه کرد: بانوان روستای انبوه از با اصالت ترین بانوان کشور هستند و شناسایی و هدف بیشتر انار انبوه با پوشش سنتی مردم گره خورده است.

کیانی با بیان اینکه انبوه را به انار شیرینش می شناسند، گفت: انبوه دارای ظرفیت‌های فراوان گردشگری، تاریخی و کشاورزی است که با ادغام این بخش ها می‌توان به توسعه رسید.

او با تاکید بر توسعه گردشگری روستای تاریخی انبوه، افزود: کارهای خوبی از سوی میراث‌فرهنگی برای معرفی انبوه شده اما ظرفیت این روستا بیش از این حرف ها است و باید توجه بیشتری به آن شود.

سنت 3 هزار ساله انار چینی در گیلان

ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگی و صنایع‌دستی گیلان، اظهار کرد: ظرفیت و قابلیت های گردشگری روستای تاریخی انبوه زبانزد خاص و عام است و از این رو می تواند بعنوان مقصد اصلی گردشگران تبدیلش ود.

او با اشاره به جذابیت های گردشگری کشاورزی انبوه، افزود: برپایی آئین سنتی شکرانه انار در انبوه هر ساله با استقبال کم نظیر مردم مواجه می شود که همین موضوع خود یک نوع فعالیت گردشگری بر پایه کشاورزی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با بیان اینکه انار چینی یکی از سنت‌های گذشته گیلانیان است، گفت: جشنواره و آئین سنتی برداشت انار در انبوه یکی از سه جشنواره ثبت شده گیلان در فهرست رویدادهای ثبت شده کشور است.

جهانی با اشاره به سنت 3 هزار ساله انار چینی در گیلان و روستای انبوه، اضافه کرد: انار چینی و همچنین فروش محصولات فرآوری شده و مشتقات انار در انبوه موجب رونق اقتصادی منطقه شده است.

او با اشاره به پل تاریخی انبوه، افزود: برای مرمت و بازسازی این پل 500 میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته و قرار است با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین مرمت و بازسازی شود.

انبوهی از یاقوت‌های سرخ در سبد گردشگران/ سنت 3 هزار ساله انار چینی در گیلان

انبوه مسیری بدون نشانی

رحمان دولت خواه شهروند رشتی، اظهار کرد: کیفیت محصولات گیلان بویژه انار انبوه کم نظیر است

او با اشاره به مسیر نامناسب و خطرآفرین لوشان – جیرنده و جیرنده به انبوه، افزود: دست اندازها از یک سو و عدم نصب علائم هشدار دهنده و حفاظ از سوی دیگر منجر به بروز وقایع تلخ می شود.

این شهروند گیلانی با انتقاد از محور دسترسی جیرنده به انبوه، بیان کرد: خاکی بودن بخشی از مسیر، عدم حفاظ و همچنین عدم نصب یک تابلوی معرفی روستای انبوه موجب نارضایتی گردشگران شده است.

دولت خواه با اشاره به قابلیت های گردشگری انبوه، اضافه کرد: روستای تاریخی انبوه از جمله روستاهای گردشگرپذیر گیلان است که در دورترین نقطه این استان واقع شده است.

او با بیان اینکه ظرفیت گردشگری انبوه مغفول مانده است، افزود: تنوع فرهنگ و اقوام در موقعیت جغرافیایی گیلان، ظرفیت مناسبی برای جذب گردشگر و توسعه این صنعت در انبوه به شمار می رود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402073001873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha