جشنواره جوزغند نراق استان مرکزی برگزار می شود

مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر نراق از فرآیند آماده‌سازی برگزاری جشنواره جوزغند، صنایع‌دستی و سوغات محلی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، پروین سادات طیبی با اعلام این خبر گفت: رئیس شورای اسلامی شهر، شهردار و مسئول واحد عمران شهرداری نراق از فرآیند آماده سازی محل برگزاری جشنواره جوزغند، صنایع‌دستی و سوغات محلی شهر نراق بازدید کردند.

مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر نراق افزود: این جشنواره از 3 تا 5 آبان ماه در محل موزه مردم‌شناسی واقع در میدان عصاران در شهر تاریخ نراق برگزار می شود و علاقه مندان می‌توانند از ساعت 9 صبح تا 17 از این جشنواره و نمایشگاه بازدید کنند.

طیبی تصریح کرد: این جشنواره با هدف کمک به توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر، کمک به اشتغال بانوان خانه‌دار و همچنین کمک به بخش کشاورزی شهر تاریخی نراق برگزار می‌شود.

او با اشاره به اینکه شروع این جشنواره در سال 1387 با حضور چند نفر از زنان باتجربه و مسن نراق بود، افزود: استقبال مردم از این جشنواره و رونق فروش سوغاتی مانند جوزغند سبب شد که در حال حاضر شاهد حضور جوانان بسیاری در این جشنواره باشیم.

مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر نراق گفت: جوزغند شیرینی محلی منطقه نراق است که تهیه آن حدود 15 روز زمان می‌برد و به گران‌ترین شیرینی محلی ایرانی برای سوغات، معروف است. یکی از معانی تعریف‌شده برای جوزغند را جوز شفتالوی خشک‌ شده و غند، آگند یا آکند یعنی افکندن آورده است.

طیبی ادامه داد: شیرینی جوزغند از سوغاتی‌های اصیل و قدیم ایرانی است.  در زمان‌های گذشته مسافرانی هم که عازم سفرهای زیارتی بودند آن را به عنوان توشه راه و یک وعده غذایی کامل استفاده می‌کردند.

جوزغند در دی‌ماه سال 1394 در میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) ایران به شماره 1130 به ثبت رسیده است.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1402080100008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha