ربات نروژی که کار اکتشاف میراث فرهنگی را آسان می‌کند

یک ربات حفار خودران به کمک تحقیقات باستان‌شناسان نروژی آمده است تا کار جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها را تسریع کند.

به‌گزارش میراث آریا، موسسه تحقیقات میراث فرهنگی نروژ (NIKU) و شرکت فناوری AutoAgri در حال راه‌اندازی یک رادار انقلابی خودران نفوذگر زمینی (GPR) برای بررسی سایت‌های باستان‌شناسی هستند.

این فناوری نوید افزایش کارایی، راه‌حل‌های سازگار با اقلیم و نقشه‌برداری دقیق از سایت‌های میراث فرهنگی کشف نشده را می‌دهد.

GPR  جدید که اکنون در حال آزمایش است بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسد. سیستم خودران کار جمع‌آوری داده‌ها را به تنهایی و بدون نیاز به راننده انجام می‌دهد. باستان‌شناس به جای اینکه ابتدا ساعت‌های زیادی را در این خودرو بگذراند و سپس داده‌ها را تفسیر کند، اکنون می‌تواند به طور مداوم با داده‌ها به صورت زنده و در دفتر کار خودش کار کند.

کانت پاشه، رئیس بخش باستان‌شناسی دیجیتال در  NIKU، گفت: انتقال خودکار داده‌ها به رایانه شخصی به این معنی است که می‌توانیم کار پردازش و تفسیر داده‌های میدان را در دفتر کار شروع کنیم.

سیستم جدید GPR وضوح بسیار بالاتر و سیگنال واضح‌تری نسبت به تجهیزات مورد استفاده تا کنون ارائه می‌دهد. این امر نتایج را بهتر و دقیق‌تر می‌کند و منجر به بهبود نتایج باستان‌شناسی می‌شود.

این تجهیزات به ویژه برای ثبت آثاری از سازه‌های باستان‌شناسی که به‌عنوان میراث فرهنگی حفاظت‌شده طبقه‌بندی می‌شوند و در زیر زمین‌های زیر کشت پنهان شده‌اند، مناسب است.

مخصوصا در مورد ثبت‌های باستان‌شناسی قبل از پروژه‌های زیربنایی بزرگ، مانند جاده‌ها و راه‌آهن، این امر می‌تواند فعالیت‌های کشف را کارآمدتر کند. استفاده از سیستم‌های GPR موتوردار، که اکنون نیز مستقل و کاملا خودران هستند، مکمل خوبی برای روش‌های ثبت باستان‌شناسی موجود خواهد بود.

این سیستم یک وسیله نقلیه خودران را با یک سیستم GPR به روز شده ترکیب می‌کند. هدف اصلی این پروژه ادغام این دو جزء به صورت مکانیکی، الکترونیکی و با استفاده از نرم افزارهای توسعه یافته ویژه NIKU و AutoAgri است.

اریش ناو، مدیر پروژه NIKU برای توسعه سیستم جدید، گفت: این یک مثال عالی از این است که چگونه همکاری بین‌رشته‌ای می‌تواند فناوری نوآورانه‌ای تولید کند که با حفظ میراث فرهنگی مشترک ما به جامعه خدمت می‌کند.

این ربات در حال حاضر در مکان‌هایی در حال آزمایش است. نمونه اولیه این سیستم در سال ۲۰۲۱ تکمیل شد و سیستم کاملا توسعه یافته اکنون در حال استفاده است. اولین عملیات با GPR خودران در دو مزرعه در بخش مرکزی نروژ با همکاری موزه دانشگاه NTNU و باستان‌شناسان کشور تروندلاگ انجام می‌شود.

این ماموریت کشف بخشی از پروژه «کشاورزان در خشکی، وایکینگ‌ها در دریا» است و هدفش بررسی اواخر عصر آهن و عصر وایکینگ برای درک بهتر تاریخ نروژ است. این پروژه تحولات گسترده‌ای را که در اواخر عصر آهن و اوایل قرون وسطی در جامعه رخ داده است، روشن می‌کند. فرآیندهای مربوط به تشکیل دولت، تغییر مذهب و مجلس ملی در دوره منتهی به نبرد در استیکلستاد در سال ۱۰۳۰ از مبانی اصلی این پروژه هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402080100017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha