هنرمندان صنایع دستی تربت‌حیدریه ۲۲ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تربت‌حیدریه گفت: هنرمندان حوزه صنایع دستی این شهرستان از ابتدای امسال تاکنون ۲۲ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کردند.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی علی محمدی با اعلام این خبر افزود: تعداد هنرمندان صنایع دستی شهرستان تربت حیدریه هزار و ۳۰۰ نفر شاغل در ۱۹ رشته و در ۵۳۲ کارگاه هستند که این هنرمندان امسال در ۱۸ بازارچه و نمایشگاه داخلی و سطح کشور حضور یافتند.

رئیس اداره میراث فرهنگی تربت‌حیدریه در بخش دیگری به فعالیت‌های این نهاد در راستای حفاظت از آثار تاریخی اشاره کرد و گفت: در قالب ۲۴ عملیات گشت حفاظتی و اعزام نیروهای یگان حفاظت از ساخت و ساز غیرمجاز و حفاری به تعداد هشت مورد جلوگیری شده است.

وی اظهار کرد: همچنین ۲ مجموعه کامل دستگاه فلزیاب و آلات و ابزار جرم و حفاری غیرمجاز کشف و ضبط و در پیوند با ممانعت از انجام حفاری‌های غیرمجاز، ۱۲ متهم دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

محمدی در تبیین فعالیت‌های حوزه گردشگری شهرستان تربت حیدریه گفت: با افتتاح یا صدور موافقت اصولی و پروانه بهره‌برداری پنج واحد اقامتگاه بوم گردی، شمار این تاسیسات در تربت حیدریه به ۱۲ باب رسید.

وی بیان کرد: علاوه بر این اکنون یک باب مهمانپذیر با ظرفیت ۵۴ تخت، یک اقامتگاه بوم گردی با ظرفیت ۵۰ نفر، هتل رستوران سنتی با ظرفیت ۶۰ نفر و ۱۸ واحد اقامتی دیگر با ظرفیت ۲۵۰ نفر تنها امکانات اقامتی دائمی مجهز یا نیمه مجهز شهرستان تربت حیدریه هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه با اشاره به بازدیدها و نظارت بر تاسیسات گردشگری گفت: در این راستا از فعالیت پنج باب تاسیسات گردشگری غیرمجاز ممانعت به عمل آمد.

وی همچنین از آغاز تورهای گردشگری زعفران به مقصد شهرستان تربت حیدریه همزمان با شروع فصل برداشت زعفران خبر داد و افزود: نخستین تور گردشگران خارجی از کشورهای اسپانیا و لهستان از مزارع زعفران منطقه تربت حیدریه بازدید کردند.

محمدی افزود: این گردشگران علاوه بر بازدید از مزارع زعفران و مراحل جمع‌آوری و فرآوری گل‌ها، از موزه زعفران به عنوان بزرگترین بازار گل کشور، پژوهشکده زعفران، مراحل فرآوری زعفران، شرکت‌های زعفرانی با دمنوش‌ها و غذاهای زعفرانی پذیرایی می‌شوند.

وی بیان کرد: بازدید از سایر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری، کارگاه‌های صنایع‌دستی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی، برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها نیز در برنامه تورهای گردشگری گنجانده شده‌ است.

هم اکنون حدود ۴۰۰ اثر تاریخی و جاذبه گردشگری در تربت‌حیدریه وجود دارد که ۹۰ مورد آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

فصل برداشت زعفران در تربت حیدریه به ترتیب در سه اقلیم سرد (رخ)، معتدل (مرکزی و زاوه) و گرم (مه ولات) این خطه از ۱۵ مهر آغاز شده است و تا اواخر آبان ادامه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402080200109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha