اقدامات مهم برای پیشرفت گردشگری دشتستان بوشهر/ از ثبت جهانی کاروانسرای «مشیرالملک» تا اجرای طرح های بوم‌گردی

شهرستان دشتستان سرزمین نخل و خرما، آثار تاریخی و میراث کهن ارزشمند و طبیعت و آبشارهای زیبا هر ساله پذیرای شمار زیادی از مهمانان و گردشگران از سراسر کشور است.

میراث آریا: در سال هایی که تمرکزها بر کاهش اتکا به درآمدهای نفتی است ظرفیت ها نشان داده که گردشگری در جنوب بویژه استان بوشهر به عنوان منبعی مهم از درآمدهای نفتی می تواند درآمدی به مراتب بالاتر از تولید نفت کسب کند.

بوشهر در ساحل خلیج نیلگون فارس مقصد گردشگری جذابی برای مردم است و به ویژه در سال‌های اخیر رونق بیشتری داشته است.

اقبال و توجه مردم به سواحل جنوب موجب ورود سیل عظیمی از گردشگران به این استان شده است که در کنار ایجاد فرصت‌های بی شمار، مشکلاتی هم به وجود آورده است که باید مورد توجه کارشناسان، پژوهشگران و سیاست‌گذاران قرار گیرد. استان بوشهر و در مجموع جنوب کشور در سال‌های اخیر مورد اقبال گردشگران قرار گرفته‌اند

ورود جمعیت زیادی از مردم به عنوان گردشگر یا خریدار و ... به هر منطقه‌ای در صورت مدیریت درست و اصولی می‌تواند موجبات توسعه آن منطقه را فراهم کرده و با آرودن ثروت، امکانات و فرصت شغلی اقتصاد منطقه را پویاتر کرده و معیشت مردم محلی را بهبود بخشد که این مهم در سال های اخیر در بوشهر به وقوع پیوسته است.

استان بوشهر ظرفیت بسیار بزرگی در حوزه گردشگری دارد. از ساحل زیبا و چشم نواز تا معماری جالب و خاص و بازارهای سنتی کالا و ماهی و بنادر و اماکن تاریخی و قبرستان لنج‌ها می‌تواند تجربه خاصی از سفر را برای گردشگران را به وجود بیاورد.

شاید اولین جنبه گردشگری در استان بوشهر گردشگری ساحلی به چشم بیاید اما تنها رسیدن به ساحل تنها جنبه گردشگری استان نیست. وجود فرهنگ‌ها و نوع زیست متنوع مردم یکی از جنبه‌های جالب توجه گردشگری در استان است که می‌تواند برای مردم سایر استان‌ها و سایر کشورها جالب توجه باشد. نخلستان های سرسبز و زیبا، پیشینه مقاومت مردان و زنان در مقابل استبداد و استعمار شهرستان هایی همچون دشتستان و همچنین گردشگری دریایی از جمله صید ماهی، ورزش‌ها و بازی‌های آبی، بازار گردی و در نهایت تجربه موقعیت‌های ویژه دریایی بخشی از مزیت‌های گردشگری استان است.

اقدامات مهم برای پیشرفت گردشگری دشتستان بوشهر/ از ثبت جهانی کاروانسرای «مشیرالملک» تا اجرای طرح های بوم‌گردی

زیرساخت‌های گردشگری با مشارکت بخش خصوصی تقویت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: زیرساخت‌های گردشگری استان بوشهر با مشارکت بخش خصوصی در حال تقویت است.

وی اضافه کرد: طرح‌های مهمی برای مشارکت سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری در شهرستان های استان به خصوص دشتستان تدوین شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از واگذاری دهکده گردشگری دل آرام در تنگستان به سرمایه‌گذاران خبر داد و افزود: تحول مهمی در عرصه طرح‌های گردشگری در استان بوشهر ایجاد می‌شود.

اقدامات مهم برای پیشرفت گردشگری دشتستان بوشهر/ از ثبت جهانی کاروانسرای «مشیرالملک» تا اجرای طرح های بوم‌گردی

اجرای ۲۰ طرح بوم‌گردی

استاندار بوشهر گفت: اجرای بیش از ۲۰ طرح اقامتی و بوم‌گردی در راستای توسعه گردشگری در شهرستان هابی استان بوشهر از اقدامات ارزشمند یک و نیم سال اخیر است.

احمد محمدی‌زاده اظهار کرد: بوشهر یک استان گردشگرپذیر است و افزایش امکانات اقامتی و رفاهی و تفریحی برای ماندگاری بیشتر مسافران جزو اولویت‌های استان بوشهر است و در ۱۸ ماه اخیر، اقدامات موثری در این عرصه انجام داده‌ایم.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: اجرای بیش از ۲۰ طرح اقامتی و بوم‌گردی در راستای توسعه گردشگری در استان بوشهر از اقدامات ارزشمند یک و نیم سال اخیر است. چند طرح بوم‌گردی در عسلویه و دشتستان و هتل و هتل‌آپارتمان و طرح‌های اقامتی در کنگان و گناوه و خورموج و مرکز استان از این اقدامات است.

آشنایی با ظرفیت های دشتستان

شهرستان دشتستان هم به لحاظ جمعیت و هم به لحاظ وسعت، بزرگ‌ترین شهرستان استان بوشهر است که دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های زیادی در بخش‌های مختلف است و جایگاه مهم و ویژه‌ای در کشاورزی و صنایع و معادن استان بوشهر دارد.

دشتستان از نظر تاریخی نیز دارای اهمیت بسیار بالایی است و بر اساس آثار تاریخی کشف شده در این شهرستان، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرستان کشور محسوب می‌شود.

از آثار تاریخی شهرستان دشتستان می‌توان به کاخ زمستانی کوروش در شهر برازجان، شهر تاریخی توز یا توج، کاخ بردک سیاه، تل مر، تل خندق، گور دختر(آرامگاه دختر کورش)، آتشکده (در نزدیکی تل خندق)، کاروانسرای مشیرالملک (در شهر برازجان) و... اشاره کرد.

در سال های اخیر توجه مسئولان امر به دشتستان بیش از پیش جلب شده تا جایی که هم سرمایه گذاری در این شهرستان افزایش یافته و هم آمار مسافران ورودی نشان از پبشرفت این شهرستان در حوزه گردشگری دارد.

ثبت جهانی کاروانسرای «مشیرالملک» دشتستان

در شهریورماه سال جاری اجلاسیه شورای یونسکو در ریاض عربستان برگزار و با ثبت جهانی کاروانسرای «مشیرالملک» برازجان موافقت شد.

شورای جهانی یونسکو در شهر ریاض عربستان، از روز سه‌شنبه ۲۱ شهریورماه تشکیل جلسه داد و علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این جلسه شرکت کرد.

با تلاش‌های وزارتخانه تعدادی از کاروان‌سراهای کشور برای ثبت جهانی کاندید شده‌اند که با مرمت انجام‌شده در کاروانسرای مشیرالملک برازجان و تلاش‌های این اداره کل، این کاروانسرا در فهرست ثبت جهانی قرار گرفته است که پس از رأی‌گیری اعضای یونسکو، کاروانسرای مشیرالملک برازجان مورد پذیرش قرار گرفت.

تا قبل از این، استان بوشهر فاقد اثر ثبت جهانی بود.

ثبت جهانی کاروانسرای مشیرالملک برازجان بدون شک در معرفی و جذب گردشگر و معرفی اصالت مردم استان بوشهر و شهرستان دشتستان تأثیر بسزایی خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر 1402080300153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha