پایان مرمت و احیاء حصار بیرونی قلعه تاریخی خویدک

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان یزد از پایان مرمت و احیاء حصار بیرونی قلعه تاریخی خویدک خبر داد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، محمدرضا فلاحتی با اعلام این خبر گفت: قلعه خویدک در روستایی به همین نام در ۱۷ کیلومتری جنوب خاوری شهر یزد در مسیر راه یزد – بافق قرارگرفته است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان یزد بنای این قلعه باستانی به مساحت تقریبی ۲۲۵۲ مترمربع، با خشت و گل و استفاده از روش‌ها و متد معماری سنتی کویر ساخته‌شده که در طول سده‌های متوالی به عنوان قلعه مسکونی و تدافعی مورداستفاده بوده است.

فلاحتی با اشاره به اینکه ساخت‌وساز فعلی این بنا مربوط به دوران آل مظفر (قرن نهم و دهم هـ. ق) است، ادامه داد: دیواره اطراف قلعه با ترکیب و چینه با ارتفاعی بیش از ۸ متر و با تزییناتی در نمای بیرونی ساخته شده است. ضمن آنکه درب ورودی قلعه با طاق هلالی بلند در ضلع جنوبی قلعه واقع شده است.

او تصریح کرد: پی گردی و دیوار چینی با خشت، اجرای اندود کاه‌گل، احیای کنگره لب دیوار و دوخت و دوز ترکها از مهم‌ترین اقدامات مرمتی در این بنا بوده است.

قلعه خویدک یزد به شماره ۱۳۰۲۹ در مرداد سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

پایان مرمت و احیاء حصار بیرونی قلعه تاریخی خویدک

انتهای پیام/

کد خبر 1402080400211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha