مراسم بی‌بی‌گردی در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسید

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از ثبت مراسم بی‌بی‌گردی در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی گفت: گواهینامه مراسم بی‌بی‌گردی در تقویم رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره 2020948 به ثبت رسید و به استان ابلاغ شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: بی‌بی‌گردی از جمله آیین‌ها و مراسم ابتدای سال است که هنوز هم در برخی مناطق شهرستان قاینات مانند خضری دشت بیاض، کارشک و بسکاباد برگزار می‌شود.

شاه‌وردی افزود: برای این مراسم که در روز 12 فروردین و براساس یکی از داستان‌های قدیمی انجام می‌شود زنان سالخورده (بی‌بی) را برای گردش به خارج از روستا می‌برند. در این مراسم یکی از زنان سالخورده روستا خشت خامی را برداشته و سطح خشت را گل می‌پوشاند زنان و دختران جوان هم با یک قطعه چوب و پنبه فتیله‌ای شمع درست کرده و آن را روی خشت روشن می‌کنند.

او ادامه داد: سپس یکی از زنان سالخورده خشت را بالای سرش گرفته و در جلو و زنان و دختران همراه با شادی و دایره‌زنان پشت سر او از روستا خارج می‌شوند و در محلی که قبلا قنات و چشمه آبی بوده است و فعلا متروکه شده جمع می‌شوند و این خشت را داخل چاه انداخته و براین اعتقاد و باور هستند که غم و غصه‌ها را در چاه می‌ریزند و آن سال را همراه با شادی، خوشی و سلامتی شروع خواهند کرد.

آیین بی‌بی‌گردی با شماره 1457 در فهرست میراث معنوی کشور (ناملموس) نیز به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402080600249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha