پایان فاز اول مرمت بقاع تاریخی روستای انجدان اراک

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از پایان مرحله اول مرمت بقاع تاریخی شاه قلندر و شاه غریب در روستای تاریخی انجدان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، حسین محمودی با اعلام این خبر گفت: این عملیات مرمتی شامل سبک سازی بام، عایق کاری، اندودکاری، محوطه سازی و تزئینات بقاع است که برای هر دو بنای تاریخی شاه قلندر و شاه غریب اعتباری به مبلغ  7 میلیارد و 500 میلیون ریالاختصاص یافت و فاز دوم مرمت شامل کف‌سازی در دستور کار قرار دارد.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: بنای تاریخی بقعه شاه‌قلندر به شکل هشت‌ضلعی است که برای ساخت گنبد آن پس از بالابردن دیوارها به شانزده ضلعی تبدیل شده و گنبد بر فراز آن احداث شده است. همچنین در ساخت این بنا وقت و هنرنمایی بسیاری انجام شده و از چهار سمت دارای چهار رواق است.

او با اشاره به اینکه بنای شاه غریب نیز در روستای تاریخی انجدان واقع شده است، افزود: این بنای تاریخی یادگار دوره صفویه  و مقبره‌ای است هشت‌ضعلی که به سبک بناهای چهارتاقی ساخته شده و شامل دو طبقه است. طبقه زیرین سردابه‌ای بوده که ارتفاع فعلی آن یک متر از سطح محوطه باغ پایین‌تر است. پلان داخلی طبقه اول ‌ همکف ‌مربع‌ شکل است.

محمودی ادامه داد: روستای انجدان از روستاهای هدف گردشگری با قدمتی هزار ساله است که هرساله گردشگران بسیاری را در دل خود جای می‌دهد.

بقعه شاه غریب و شاه قلندر در 19 مهر 1378 به شماره 2453 و 2452 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1402080600250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha