اتمام اجرای دیوار چینه‌ای در قلعه محمدباقری شهر هرات شهرستان خاتم

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خاتم از پایان پروژه مرمت دیوار چینه‌ای قلعه محمدباقری هرات خبر داد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، عباس قدیریان گفت: دیوار ضلع شمالی قلعه محمدباقری که سال‌های گذشته بر اثر عوامل طبیعی تخریب‌شده بود، به صورت چینه و طبق الگوی معماری سنتی قلعه، اجرا و به پایان رسید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خاتم افزود: قلعه محمدباقری هرات قلعه‌ای است با پلان چهارضلعی که در خیابان امام خمینی شهر هرات شهرستان خاتم واقع‌ شده است.

قدیریان بابیان اینکه قدمت بنا با توجه پلان قلعه و مصالح استفاده‌شده در آن و همچنین تزیینات برج‌ها و سردر قلعه، به دوره زندیه بازمی‌گردد، گفت: بنای قلعه محمدباقری هرات به لحاظ شکل کلی یک مستطیل است که در چهار گوشه خود دارای چهار برج دایره‌ای شکل است.

او با اشاره به اینکه مصالح به‌کاررفته در این قلعه خشت، گل و چینه است، ادامه داد: قلعه محمدباقری دارای چهار برج مدور و با حجم مخروطی باریک است که دیوار حصار آن چینه‌ای بوده و قسمت بیشتر آن تخریب‌شده است، برج‌ها تا ارتفاع معینی با چینه و باقی با خشت ساخته‌ شده است. قسمت خشت چین دارای تزییناتی چون  نقوش چلیپا، زیگزاگی و نقش شبیه حرف دال است که هر کدام درون باندی مجزا ایجاد شده است. ورودی قلعه نیز در ضلع شرقی و دارای قوس جناقی است و با نقوش هندسی چلیپا و زیگزاگی تزیین‌ شده است.

قدیریان گفت: آیتم‌های اجرایی در این پروژه مرمتی شامل اجرای دیوار چینه‌ای، پی کنی، شفته ریزی، دیوار چینی خشتی و کاه‌گل بدنه بوده است.

قلعه محمدباقری هرات در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۲ با شماره ۸۵۵۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402080800378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha