شناسایی ۱۳۲۰ واحد تولیدی در لالجین

رئیس اتحادیه سفال و سرامیک لالجین از شناسایی ۱۳۲۰ واحد تولیدی در این شهر خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا وبه‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، مهدی کشوری دلاور گفت: شهر لالجین در سال ۱۳۹۶ باتوجه به هنر، چیره‌دستی و حرفه بی‌بدیل سفال و سرامیک پس از بازدید داوران بین‌المللی یونسکو، شهر جهانی سفال لقب گرفت.

رئیس اتحادیه سفال و سرامیک لالجین افزود: طبق آمارگیری اتحادیه در سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۳۲۰ واحد تولیدی سفال و سرامیک و نقاشی و میناکاری که از اتحادیه یا میراث فرهنگی مجوز دارند، شناسایی شده‌اند که این رقم نشان‌دهنده سطح بالای تولید است.

او ادامه داد: تعدادی از تولیدکنندگان هم به صورت کارگاه‌های خانگی یا در روستاهای مجاور یا شهرک‌های استان مشغول به کار هستند که یک آسیب جدی برای این صنعت است، چرا که افسارگسیختگی تولید و عدم نظارت را به همراه دارد و همچنین تأثیر سویی بر کیفیت محصولات می‌گذارد.

کشوری دلاور ادامه داد: مسلما با آمارگیری صحیح و دقیق و مطالعات علمی و شناخت بازارهای هدف می‌توان این صنعت را به جایگاه خود رساند و این امر مستلزم اقدام عاجل مسئولان ذی‌ربط است.

رئیس اتحادیه سفال و سرامیک لالجین افزود: روزانه حدود ۶هزار کارگر از اقصی‌نقاط استان و همچنین استان‌های مجاور برای کار به لالجین مراجعه می‌کنند که این نشان‌دهنده نقش بسزای یک شهر کوچک در اشتغال استان است.

او گفت: در سال‌های دور تنوع محصولات تولیدی با توجه به مصرف و متقاضیان کم بود ولی با گذشت زمان به‌ویژه در سال‌های اخیر تنوع و کیفیت هم تغییر یافته و هزاران مدل و طرح در لالجین تولید می‌شود که خیلی‌ها تولیدات سرامیک لالجین را با اجناس چینی به اشتباه می‌گیرند.

کشوری دلاور ادامه داد: حدود ۱۰سال پیش که اجناس چینی با توجه به سیاست اشتباه و قیمت پایین و همچنین قیمت پایین دلار وارد کشور می‌شد، لالجین هم مستثنی از این امر نبود ولی طی سالیان گذشته تعدادی از تولیدکنندگان لالجینی اجناس خود را از لحاظ کیفیت به سطح بالایی رسانده که در بعضی زمینه‌ها از لحاظ قیمت و کیفیت از اجناس چینی برتر هستند.

رئیس اتحادیه سفال و سرامیک لالجین گفت: با توجه به ورود گردشگران داخلی و خارجی این روزها نیاز به افزایش زیرساخت گردشگری بوده و این امر باتوجه به اهمیت موضوع و جذب سرمایه و رونق اقتصادی مستلزم نگاه ویژه مسئولان است.

کشوری دلاور ادامه داد: اگر بخواهیم لالجین را به جایگاه اصلی خود برسانیم این امر مستلزم مشارکت مردم در امر آموزش و مهم‌تر از این موضوع حمایت مسئولان است که امیدواریم در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را به مقوله تولید و حمایت از آن نامگذاری کرده‌اند بیشترین حمایت را درلالجین شاهد باشیم.

او افزود: تهیه مواد اولیه و افزایش بی‌رویه قیمت و اجاره‌بها و همچنین بروز نبودن کوره‌ها و نبودن آزمایشگاه علمی و جمع شدن دانشکده سفال و سرامیک و رکود بازار از جمله معضلات این روزهای لالجین است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402080900451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha