سهم همدان از گردشگری زمستانی کشور

کشور ایران از اقلیم چهار فصل برخوردار است و این تنوع آب و هوایی موجب شده آمار سفر در فصول مختلف سال در نوسان باشد. سفر در فصل‌های پاییز و زمستان به دلیل مسائل آموزشی و همچنین سرمای هوا دچار رکود می‌شود.

احمد رجبی راغب، فعال رسانه در یادداشتی نوشت: کشور ایران از اقلیم چهار فصل برخوردار است و این تنوع آب و هوایی موجب شده آمار سفر در فصول مختلف سال در نوسان باشد. در این میان فصول بهار و تابستان به دلیل برخورداری از شرایط جوی پایدار بیشترین آمار گردشگران را از آن خود کرده‌اند اما سفر در فصل‌های پاییز و زمستان به دلیل مسائل آموزشی و همچنین سرمای هوا دچار رکود می‌شود، این در حالی است که این 2 فصل از ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری برخوردار هستند. از دلایل این رکود نبود اطلاعات کافی در خصوص گردشگری زمستانه است که تاثیر زیادی در کاهش آمار سفرهای فصل زمستان دارد.

امروزه در کشورهای مختلف با برنامه‌ریزی‌های مدون از ظرفیت‌های طبیعی گردشگری برای جذب گردشگران استفاده‌های بهینه‌ای می شود و انواع ورزش‌های زمستانی که در مناطق مختلف جهان به‌صورت بین المللی برگزار می شود، نشان دهنده اهمیت موضوع گردشگری زمستانی و لزوم استفاده بهینه از ظرفیت‌های بالقوه و خدادادی مناطق است.

بسیاری از استان‌های غربی کشور از ظرفیت‌های خوبی در حوزه ورزش‌های زمستانی همچون اسکی برخوردار هستند که معرفی این ظرفیت‌ها در کنار توسعه زیرساخت‌ها در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.

ضرورت فراهم‌سازی قابلیت‌های گردشگری زمستانه و ایجاد زیرساخت‌های مناسب در این زمینه بر کسی پوشیده نیست و استان همدان مکان‌های مناسبی برای تبدیل شدن به مقصد اصلی گردشگری در فصل سرما را داراست.

وجود مناطق بکر گردشگری و برخورداری از طبیعت زیبا و چشم نواز در فصل‌های مختلف سال، چشم هر علاقه‌مند گردشگری را در پایتخت تاریخ و تمدن به خود خیره می‌کند که می‌توان با مدیریتی صحیح و اصولی و با استفاده از روش‌های میانبر ظرفیت‌های بالقوه استان را به بالفعل تبدیل کرد و سود سرشار گردشگری طبیعت را در این دو فصل نصیب این مهد تاریخ کرد.

 زمستان با تمام سختی‌ها و سردی‌هایش جلوه خاص و زیبایی را به طبیعت استان می دهد به‌طوری‌که گویی طبیعت سرسبز جامه سفیدی را به خود پوشیده است.

همدان به‌عنوان یکی از پنج شهر گردشگری کشور، دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی بوده که نه‌تنها در کشور بلکه در دنیا نیز بی نظیربوده و این استان علاوه برداشتن جاذبه‌های طبیعی گردشگری و طبیعت بکر و ناب در چهارفصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان از اماکن تفریحی و گردشگری خاصی برخوردار است که گردشگران را در فصل زمستان به سمت خود فرا می‌خواند.

پیست اسکی الوند یا تاریک دره در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی جاده گنج‌نامه در شهر همدان و در دامنه‌های کوه‌های الوند قرار گرفته‌ و سومین پیست مطرح کشور است که پس از پیست‌های شمشک و دیزین به‌عنوان منحصربه‌فردترین پیست اسکی در تمام کشور مطرح است.

همچنین سورتمه ریلی که سریع‌ترین و طولانی‌ترین سورتمه ریلی کشور بوده با هزار و ۵۰۰ متر طول و ۶۰ کیلومتر سرعت در ساعت و با بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌های روز در دهکده تفریحی توریستی گنج‌نامه همدان جزو ایمن‌ترین ورزش‌های همگانی بوده و قادر به فعالیت ۱۳ تا ۲۰ سورتمه بر روی خط است که می‌تواند ورزشی مهیج و جالب برای گردشگران زمستانی باشد.

رودخانه‌های جاری و تکه‌های برف‌یخی در کناره رودخانه‌های دره مراد بیگ و باغ‌های عباس‌آباد همدان، تصویری به یاد ماندی از شاهکار خلقت را در ذهن‌ها حک می‌کند و قدم زدن و اقامت در ویلاهای سنگی مجتمع تفریحی و توریستی عباس‌آباد همدان فرصت مناسبی بوده که گردشگران زمستانی در همدان می‌توانند ضمن اقامت از زیبایی‌ها و مناظر اطراف ارتفاعات الوند نیز لذت ببرند.

محوطه پوشیده از برف مجتمع تفریحی و توریستی عباس‌آباد مکان مناسبی برای ساخت آدم‌برفی و برگزاری مسابقه آدم‌برفی در بین شهروندان و گردشگران زمستانی بوده و علاوه بر دشت‌های پوشیده از برف همدان می‌تواند محلی برای برف‌بازی و لذت بردن از هوای برفی باشد.

مجموعه شهربازی رنگین‌کمان همدان واقع در بلوار ارم این شهر فضای شاد و مفرحی را برای بازی کودکان در کنار خانواده‌ها ایجاد کرده که گردشگران می‌توانند در محیط گرم و شاد در کنار خانواده و دوستان از زیبایی‌های همدان لذت ببرند.

بازدید از غار علیصدر، زیباترین و تنها غار آبی قابل قایقرانی جهان که به بهشت خاموش معروف است نیز با دارا بودن دمای هوای 14 درجه ثابت در کل ایام سال نیز مکان مناسبی برای گذران اوقات گردشگران در فصل پاییز و زمستان است.

کارگاه‌ها و فروشگاه‌های زیبای سفال و سرامیک در شهر جهانی لالجین نیز از دیگر جاذبه‌های تمام فصول این استان است که در طول سال می‌توان از جذابیت‌های این شهر دیرین بازدید کرده و تجربه سفالگری را به همراه سوغات استان همدان از این دیار با خود به یادگار برد.

برگزاری جشنواره ها، کنسرت‌های موسیقی، نمایشگاه‌ها و آیین‌های باستانی همراه با ورزش‌های زمستانی می‌تواند گردشگران داخلی و خارجی زیادی را روانه پایتخت تاریخ و تمدن  کند.

 

انتهای پیام/

کد خبر 1402081100560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha