پرچم گنبد حرم مطهر حضرت موسی مبرقع(ع) در قم تعویض شد

در مراسمی پرچم سبز رنگ گنبد حرم مطهر حضرت موسی مبرقع(ع) در سالروز وفات ایشان با پرچم مشکی، با حضور جمعی از خادمان این بارگاه مطهر و اقشار مختلف مردم تعویض شد.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدرضا صدر، در این آیین، با تأکید بر این که بزرگداشت مقام امامزادگان(ع) رسالتی بر دوش شیعیان و محبان اهل‌بیت(ع) است، گفت: اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم در مناسبت‌های گوناگون دینی به دنبال معرفی امامزادگان(ع) استان است و امروز هم که در سالروز رحلت فرزند بلافصل امام جواد(ع) قرار داریم، معرفی این شخصیت با جدیت دنبال می‌شود.

مدیر حرم مطهر حضرت موسی مبرقع(ع) حضور امامزادگان(ع) در قم و ایران را، منشأ برکات بسیاری برای جهان اسلام برشمرد و افزود: قم به برکت حضور امامزادگان(ع) به ویژه حضرت فاطمه معصومه(س) و شخصیت‌های ویژه‌ای همچون حضرت موسی مبرقع(ع) توانسته است، در عرصه فراملی معرفی و در جهان اسلام تأثیرگذار باشد.

او با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای بزرگداشت فرزند بلافصل امام جواد(ع) اظهار کرد: تا پایان هفته جاری ویژه برنامه‌های فرهنگی با حضور قشرهای مختلف مردم در این آستان مقدس برپا می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صدر ضمن دعوت از عموم مردم برای حضور در مراسم آستان مقدس حضرت موسی مبرقع(ع) بیان کرد: تلاش ما این است که در هفته جاری از ظرفیت‌های ملی و استانی به ویژه رسانه‌ها برای معرفی شخصیت حضرت موسی مبرقع(ع) استفاده کنیم.

قرائت قرآن کریم توسط یکی از قاریان بین‌المللی و مداحی از جمله برنامه‌های دیگر مراسم مذکور بود.

با مشکی شدن پرچم گنبد آستان مقدس حضرت موسی مبرقع(ع)، برنامه‌های سوگواری در این آستان مقدس برگزار می‌شود و مردم با حضور در این مکان مقدس به محضر حضرت ولی‌عصر(عج) عرض تسلیت می‌گویند. 

امامزاده موسی مُبَرْقَع(ع) فرزند بلافصل امام جواد(ع) -نهمین امام شیعیان- یکی از امامزادگان واجب‌التعظیم مشهور استان قم است. حرم مطهر حضرت موسی مبرقع(ع) در شهر قم، خیابان آیت‌الله طالقانی (آذر) قرار دارد و پس از بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران، بقعه امامزاده موسی مبرقع(ع) شاخص‌ترین مکان زیارتی قم است.

منطقه‌ای که بقعه امامزاده موسی مبرقع(ع) در آن واقع شده به «چهل اختران» معروف است، چرا که پیکر مطهر ۴۰ امامزاده(ع) در کنار یکدیگر در این مکان دفن شده‌اند، به همین علت این مکان مذهبی، محل رجوع بسیاری از شیعیان داخل و خارج از ایران است.
قدمت مجموعه بناهای چهل اختران به قرن ۹ هجری قمری باز می‌گردد و این مجموعه به شماره ۹۶۵ و در تاریخ یکم دی سال ۱۳۵۲ هجری خورشیدی به ثبت آثار ملی و تاریخی رسیده است. 

حضرت موسی مبرقع(ع) در سال ۲۱۴ هجری قمری در مدینه به دنیا آمد و در ۲۲ ربیع‌الثانی سال ۲۹۶ هجری قمری در قم وفات یافت. آن حضرت(ع) از جمله محدثان بزرگ تاریخ تشیع به شمار می‌آید و از قول ایشان روایت‌های متعددی در کتاب‌های حدیثی وجود دارد.

۴۴۴ امامزاده(ع) در ۹۴ بقعه در قم مدفون هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402081600844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha