گردشگری پیوند یک مزیت رقابتی بی بدیل برای کشور

یک از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی در سیستم جهانی سلامت، عمل پیوند است. یکی از گام‌های رفع این نیاز، بهره‌مندی و کمک از یک داوطلب و به ویژه مرتبط از نظر عاطفی (برادر، زن یا شوهر و..) است که به آن «اهدای نوع دوستانه» می‌گویند. طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت و سلامت WHO «گردشگری پیوند» به گردشگری اطلاق می‌شود که در آن فرد بیمار از مرزها عبور می‌کنند تا در جای دیگری عمل پیوند بر روی آنها انجام شود. مردم تمایل دارند برای پیوند به سفر بروند، یا به این دلیل که در کشور خود مانند تاجیکستان، عراق، هند، آذربایجان و.... این خدمات در دسترس نیست، یا اگر امکانات کافی در سرزمین مادری آنها وجود داشته باشد، هزینه و مدت زمان انتظار (waiting time) زیادی دارد، یا کمبود پزشکان توانمند برای این موضوع وجود دارد.

دیاکو عباسی دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت در یادداشتی نوشت: پیوند کلیه در ایران به سال ۱۳۴۶ برمی‌گردد که اولین پیوند توسط دکتر محمد سنادی زاده در دانشگاه شیراز که در آن زمان یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین دانشگاه های علوم پزشکی ایران بود، انجام شد. پس از کش و قوس‌های فراوان در رابطه با قوانین و فرایندهای مرتبط با عمل پیوند سرانجام، «کمیته اخلاق زیستی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران» بیانیه‌ای منتشر کردن مبنی بر اینکه از آنجایی که حفاظت از جان انسان‌ها را باید اساسی‌ترین اصل اخلاقی دانست که البته تابع فرهنگ‌ها و موقعیت‌های اجتماعی مختلف است، برای رعایت الزامات به روز و ارائه بهترین و پیشرفته‌ترین خدمات پزشکی به بیماران، اعلام کرد که اهدای کلیه از داوطلبان زنده وابسته و غیرخویشاوند عموماً قابل قبول است و اهدای عضو به عنوان هدیه یا غرامت غیراخلاقی تلقی نمی‌شود و نباید موجب دلسردی این بزرگوار شود.

حال در عمل پیوند باید ضوابط زیر رعایت شود:

  • اهداکننده مایل به اهدای کلیه در صحت عقلی بدون اجبار این کار را انجام دهد.
  • اهدا کننده و گیرنده باید از یک ملیت باشند (نکته مهم برای گردشگری پیوند که این موضوع حتما باید به تایید سفارت کشور مبدا برسد).
  • هیچ کس زیر ۱۸ سال و بالای ۴۵ سال نباید برای اهدا پذیرفته شود (نکته مهم برای گردشگری پیوند).
  • کمیته ای ملی با مأموریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری انجمن پیوند کلیه، تنظیم و نظارت بر مراکز پیوند کلیه در سراسر کشور را بر عهده خواهد داشت (نکته مهم برای گردشگری پیوند).
  • اهدا کننده تحت ارزیابی کامل پزشکی و روانشناختی قرار می گیرد و مشخص می شود که برای این روش مناسب است.
  • هیچ گونه منع مصرفی برای عمل نباید وجود داشته باشد.
  • اهداکننده باید بتواند مراقبت های پزشکی طولانی مدت را دریافت کند.
  • تیم پزشکی هیچ نقشی در روند اهدا ندارد.

 کشورمان در زمینه گردشگری پیوند از ظرفیتهای بالایی برخوردار است و جزو مزیتهای رقابتی کم نظیر ما در عرصه بین المللی محسوب می شود. خوشبختانه در طول یک دو سال گذشته گردشگری پیوند ما روندی رو به رشد را تجربه کرده است. در حال حاضر حمایتهای لازم فرایندی از سمت دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی برای انجام این عمل برای گردشگران سلامت انجام می گیرد.

ویداس بیداریماس (Vikas Bidarimath) ۳۰ ساله که ماه جون امسال توسط یکی از شرکتهای دارای مجوز رسمی گردشگری سلامت کشور برای دریافت خدمات پیوند کلیه به همراه اهداکننده به کشور ما سفر کردند. شرکت تور گردان گردشگری سلامت در ابتدا در فرایندهای اخذ پذیرش از بیمارستان مورد نظر تا حدی دچار مشکل شده بود، ولی خوشبختانه با هماهنگی و تعامل نزدیک دو وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشکل حل شد و بیمار بر طبق قوانین حاکم کشور در حوزه پیوندها، پذیرش شد. ویداس عمل پیوند خود را با موفقیت انجام داد و از خدمات درمانی و گردشگری و هتلینگ (زنجیره خدمات) خود رضایت بالایی پیدا کرد. این یک فرصت و موفقیت بزرگ برای سیستم گردشگری سلامت کشور است که این قابلیت را داریم که از یکی از پنج مقصد برتر گردشگری سلامت جهان (یعنی هند) گردشگری سلامت جذب کند.  

انتهای پیام/

کد خبر 1402081600855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha