افق تحول

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی در یادداشتی نوشت: از روش‌ها و سنت‌های مدیریتی، عالمانه و کاربردی مهندس سید عزت‌الله ضرغامی، یکی آن است که همواره به امر «آموزش»، «یادگیری» و «انتقال تجربه» در بدنه سازمان اداری اعتقاد و اصرار دارد و این کار را هنرمندانه انجام می‌دهد. در زمان ریاست صداوسیما «افق‌رسانه» را که هر سه ماه یک بار در جمع ۱۰۰۰ نفر از مدیران استان‌ها و ستاد در طول مدت ۱۰ سال و نیم در ۳۶ جلسه انجام داد. 
حاصل آنها چند جلد کتاب شد که از معتبرترین اسناد رسانه محسوب می‌شود. اینکه معتبر می‌گویم بدلیل آن است که در تهیه و تدوین مطالب که توسط آقای ضرغامی در افق رسانه مطرح می‌شد، جمعی از صاحب‌نظران و حوزه‌های کارشناسی ذیربط مشارکت و مسئولیت داشتند. 
اینک در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «افق‌تحول» تاکنون ۸ نوبت برگزار شده که هر نشست به موضوعات تخصصی اختصاص داشته است. در نشست اخیر بررسی و بیان عملکرد دو سالانه خدمت ایشان و همکاران در وزارت متبوع تبیین شد. اینکه عالی‌ترین مقام اجرایی وزارتخانه با اشراف و آگاهی کامل از حوزه مأموریت به ارائه گزارش، تبیین و اطلاع‌رسانی اهتمام می‌ورزد خود بسیار مهم است و از آن مهم‌تر اهتمام بایسته برای درک و برداشت واحد همه مدیران عالی (صف و ستاد) در سراسر کشور نسبت به آنچه انجام شده است و آنچه که باید صورت گیرد به عنوان خروجی این سلسله نشست‌هاست که بس عالی و اثرگذاراست. 
در این نشست فرصت کوتاهی برای بنده فراهم شد تا درباره ۸ کتاب و منشورات وزارتخانه گزارش و توضیحاتی را ارائه نمایم: 
۱. سند راهبردی و چشم انداز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در افق ۱۴۱۲ [سند ۱۰ ساله]؛ این سند نقشه راه و مبنای عمل کلیه واحدهای وزارتخانه در حوزه راهبردی، برنامه ریزی، اهداف، چشم انداز، استراتژی ها و نیز برنامه های اجرایی است. کاری بس بزرگ و بی نظیر
۲. میراث جهانی ایران در یونسکو؛ که ۲۷ اثر ملموس ثبت شده ایران در یونسکو را به زبان های فارسی، انگلیسی، عربی، روسی، چینی، فرانسوی، اسپانیولی معرفی می کند و بتدریج منتشر خواهد شد.
۳. مجموعه مجلدهای ۶ جلدی دستنامه مدیران؛ که راهنمای نظری و عملی مدیران‌کل استان‌ها، معاونان میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی، موزه داران، پایگاه های میراث ملی و جهانی را دربر می‌گیرد. این کتاب‌ها برای هر یک از حوزه‌های تخصصی تهیه و تدوین شده است و حاوی مبانی نظری، تاریخچه فعالیت‌ها، شرح وظایف و مأموریت‌ها، مهمترین قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های کاری هر حوزه را شامل می‌شود. 
توصیه می‌کنم سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور اداری و استخدامی کشور به عنوان مسئولان حوزه برنامه و بودجه و نیز مدیریت و نیروی انسانی، تدوین چنین کتاب ها  و دستورالعمل هایی در وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی را (اگر ندارند) الزام‌آور کنند. انجام مأموریت‌ها نیاز به تخصص و توانایی توسط مدیران و نظارت و ارزشیابی حرفه ای از سوی مسئولان ارشد دارد. مجموعه کتاب های راهنمای مدیران این امکان را فراهم می‌سازد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402081800949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha