فرش عشایری یک کالای مقدس است/ دستبافته‌های عشایری، سند هویت کشور است

نخستین جشنواره نمایش فرش‌های عشایری ایران، عصر امروز شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ در محل موزه فرش در تهران به صورت رسمی افتتاح شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، محمدجواد اینانلو مدیر موزه فرش در مراسم افتتاحیه این جشنواره در سخنانی گفت: در این جشنواره گنجینه‌ای از آثار فرش‌های تولیدی عشایر به نمایش در آمده و تا ۳۰ آبان ادامه دارد.

فرش عشایری یک کالای مقدس است/ دستبافته‌های عشایری، سند هویت کشور است

او افزود: در کنار نمایش فرش‌های نفیس عشایری، کارگاه‌های زنده نیز برگزار می‌شود و از عموم مردم و علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه دعوت می‌کنم.

اینانلو اضافه کرد: موزه فرش حلقه محکمی بین تولید و عرضه انواع فرش است تا به‌عنوان یک ویترین، ظرفیت‌های فرش ایرانی در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود.

دستبافته‌های عشایری سند هویت کشور است

فتحعلی قشقایی‌فر مدیر گروه فرش دستباف دانشگاه کاشان نیز در این مراسم در سخنانی گفت: فرش عشایر به دو گونه تعریف می‌شود، یک تعریف از نگاه جامعه شهری است و یک نگاه نیز نگاه جامعه عشایری به فرش عشایری است.

او افزود: در حقیقت در گذشته هر خانواده عشایری برای مصرف خانواده خود فرش عشایری تولید می‌کرد و زمان و شرایط کوچ باعث می‌شد تا بافنده عشایری بخشی از وقت خود را به بافت فرش اختصاص دهد.

در زندگی عشایری یکی از کارهایی که بانوان عشایری انجام می‌دهند، بافت فرش است و در حقیقت این کار دلی و از روی عشق و علاقه انجام می‌شود که نتیجه آن یک یک فرش زیبا و رنگارنگ است.

قشقایی‌فر در ادامه گفت: زندگی عشایر در حقیقت یعنی بافتن، یعنی درهم آمیختن. این کار را عشایر از روی شوق انجام می‌دهند. نگاه بافنده‌های عشایر به تولید فرش و سایر محصولات عشایری یک نگاه همراه با معنویت و احساس است و تولیدات آن‌ها سند هویتی مردمان عشایر است.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اگر می‌خواهیم به فرش عشایر نگاه کنیم در حقیقت انسانی را می‌بینیم که هر آنچه را که می‌اندیشیده است تولید می‌کرده است. در بافت فرش عشایری نقش اصلی را بانوان ایفا می‌کنند. اولین و شاخص‌ترین هنری که یک مادر عشایر به فرزند دختر خود آموزش می‌دهد، بافت فرش است.

فرش عشایری یک کالای مقدس است/ دستبافته‌های عشایری، سند هویت کشور است

قشقایی‌فر در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های فرش عشایر این است که کمترین کارکرد فرش عشایر فروش آن و بیشترین کارکرد آن تامین لوازم ضروری زندگی و نیز هدیه و کادو و یا تامین جهیزیه بوده است.

فرش عشایری مانند یک ژن است که اطلاعات دقیقی می‌دهد

یوسف صمدی بهرامی فعال حوزه فرش و مجموعه‌دار فرش عشایری نیز در این مراسم گفت: موزه فرش ایران، مادر فرش به حساب می‌آید و خوشبختانه این موزه امروز دست به اقدام بسیار خوبی زده و اولین جشنواره فرش عشایری در این موزه برگزار می‌شود که نشان‌دهنده توجه و اهمیت دادن به این موضوع است.

او افزود: ویژگی که در عشایر در حوزه بافت فرش وجود دارد بازمی‌گردد به هزاران سال قبل، بافت فرش در زندگی و جامعه عشایری قدمتی طولانی دارد و شیوه زندگی عشایری به گونه‌ای است که به تکنیک‌هایی رسیده‌اند که نمد، قالی و دست‌بافته‌هایی را تولید می‌کند. حقیقتا فرش عشایری جایگاه بالایی دارد و می‌توان گفت که یک کالای مقدس است.

صمدی بهرامی اضافه کرد: فرش‌های عشایری توسط بانوان عشایر تولید می‌شود که جنبه اقتصادی و فروش نداشته بلکه برای نیاز خود و البته همراه با عشق تولید می‌کردند و با توجه به روحیه هنری که داشتند، فرش‌های زیبایی را تولید می‌کردند. فرش عشایری در حقیقت مانند یک ژن است که اطلاعات دقیقی را از زندگی عشایری از گذشته تا کنون به ما می‌دهد.

فرش عشایری یک کالای مقدس است/ دستبافته‌های عشایری، سند هویت کشور است

این فعال حوزه فرش ادامه داد: تمام نقش‌ها و رنگ‌ها و طرح‌ها در فرش عشایری دارای یک مفهوم و نماد است و هر کدام ریشه‌ای در باور مردم عشایر دارند. از روی تکنیک بافت هر فرش می‌توان فرهنگ هر قوم عشایری را شناخت و تشخیص داد.

در حاشیه برگزاری این جشنواره فیلم کوتاه "فرش عشایر" اثر بهروز افخمی به نمایش درآمد.

نخستین جشنواره نمایش فرش‌های عشایری تا ۳۰ آبان در محل موزه فرش ایران برپا است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082001041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha