نهایت کوشش را در حفظ میراث فرهنگی «یلدا» به کار می‌گیریم

مدیرکل ثبت و حریم آثار، حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی گفت: آیین یلدا، تناقضی با ادیان و اعتقادات مذهبی ندارد و این موضوع، راز ماندگاری آن از هزاره‌های پیشین تا کنون است و باید در حفظ این میراث فرهنگی، نهایت کوشش را به کار ببریم.

به گزارش میراث آریا به نقل از ایسنا، علیرضا ایزدی، مدیرکل ثبت و حریم آثار، حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی در واکنش به شایعاتی پیرامون تغییر نام «شب یلدا» در تقویم رسمی کشور گفت: آذرماه سال گذشته،‌ هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس در شهر رباط مراکش برگزار و آیین یلدا/ چله در پرونده‌ای مشترک میان ایران و افغانستان ثبت جهانی شد.

وی در توضیح اهمیت این میراث معنوی ایرانیان گفت: میترا بزرگترین ایزد پیش از پیدایش زرتشت است که طبق برخی روایت‌ها، در ۳۰ آذر به دنیا آمده که کوتاه‌ترین روز و بلندترین شب را داراست. ایرانیان از دیرباز، پایان این شب طولانی و تولد دوباره خورشید و تابش نور ایزدی را گرامی می‌داشتند و از آن به یلدا یاد می‌کنند. چنانچه شیخ اجل سعدی می‌فرماید: برآی ای صبح مشتاقان اگر نزدیک روز آمد که بگرفت این شب یلدا ملال از ماه و پروینم

ایزدی ادامه داد: به مناسبت شب اول دی‌ماه خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند. این گردهمایی خانوادگی اغلب در خانه بزرگترها و دور سفره‌ای به نام «سفره شب یلدا/ چله» صورت می‌گیرد که میوه‌های قرمزرنگ مانند انار، هندوانه و چغندر، جزء ثابت آن است. رنگ سرخ به سرخی پیش از طلوع و پس از غروب خورشید اشاره می‌کند که با میترا (مهر) به عنوان ریشه اسطوره‌ای این جشن ارتباط دارد.

مدیرکل ثبت و حریم آثار، حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی افزود: از رسوم معمول آیین شب یلدا می‌توان به شعرخوانی، قصه‌گویی، تفأل به دیوان حافظ و خواندن اشعار آن، شاهنامه‌خوانی، شنیدن یا نواختن موسیقی، آوازخواندن و هدیه دادن به نوعروسان و کودکان اشاره کرد.

وی اظهار داشت: یلدا/ چله همچون نوروز، به دلیل مبتنی بودن بر تجربه زیسته در طبیعت اقلیم زیستی، تناقضی با ادیان و اعتقادات مذهبی ندارد و این موضوع، راز ماندگاری آن از هزاره‌های پیشین تا کنون است و باید در حفظ این میراث فرهنگی، نهایت کوشش را به کار ببریم.

ایزدی در خاتمه خاطرنشان کرد که در صورت صحت شایعات مطرح‌شده، پیگیری‌های لازم انجام خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082101108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha