اهمیت گردشگری برای رشد در گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان

در گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول (IMF)، گردشگری دوباره به‌عنوان محرک اصلی بهبود و رشد اقتصادی شناخته شده است. با توجه به اینکه داده‌های UNWTO حاکی از بازگشت آمار گردشگران به ۹۵ درصد از آمار قبل از همه‌گیری کرونا تا پایان سال اشاره می‌کند، گزارش صندوق بین‌المللی پول به تشریح تأثیر مثبت بهبود سریع این بخش بر اقتصاد جهانی می‌پردازد.

به‌گزارش میراث آریا و بر اساس گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی  (WEO)، اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ حدود ۳.۰ درصد و در سال ۲۰۲۴ برابر با ۲.۹ درصد رشد خواهد کرد. در حالی که این رقم بالاتر از پیش بینی‌های قبلی است، اما کمتر از نرخ رشد ۳.۵ درصدی ثبت شده در سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود که حاکی از تأثیرات پایدار شیوع بیماری کرونا، جنگ روسیه و اوکراین و بحران هزینه‌های زندگی در این سال است.

گزارش WEO رشد اقتصادی در هر منطقه جهانی را تجزیه و تحلیل می‌کند و عملکرد آن را با بخش‌های کلیدی از جمله گردشگری مرتبط می‌کند. آن دسته از اقتصادهایی که دارای «بخش‌های بزرگ سفر و گردشگری» هستند، انعطاف‌پذیری اقتصادی بسیار قوی‌تر و سطوح فعالیت اقتصادی بسیار بالاتری را نشان می‌دهند. به طور خاص، کشورهایی که گردشگری در آن‌ها درصد بالایی از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد، در مقایسه با اقتصادهایی که گردشگری بخش مهمی از آنها نیست، بهبود سریع‌تری از تأثیرات کرونا را ثبت کرده‌اند.

همانطور که در پیشگفتار گزارش اشاره شده است، تقاضای بالا برای دریافت خدمات به اقتصادهای خدمات محور - از جمله مقاصد مهم گردشگری مانند فرانسه و اسپانیا -  کمک شایانی برای بهبود کرده است.

آخرین چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول بر اساس آخرین تحلیل UNWTO از چشم‌انداز گردشگری در سطح جهانی و منطقه‌ای ارائه شده است. البته هنوز باید منتظر انتشار بارومتر جهانی گردشگری در نوامبر ۲۰۲۳ باشیم، اما فعلا گردشگری بین‌المللی در مسیر رسیدن به ۸۰ تا ۹۵ درصد از توان خود نسبت به سطوح پیش از همه‌گیری کرونا قرار دارد. چشم‌اندازهای سپتامبر تا دسامبر ۲۰۲۳ نشان‌دهنده ادامه بهبود است که نشان می‌دهد تقاضا برای این بخش هنوز رو به رشد است و ارتباطات هوایی، به ویژه در آسیا و اقیانوسیه، افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082201129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha