جایگاه ویژه گردشگری نجوم آسمان شب بهاباد در سند یزد نوین

در راستای پیشرفت و توسعه پایدار استان یزد با چشم‌انداز یزد نوآور و یزد بهره‌ور، سند یزد نوین طراحی‌ شده که بر مبنای سند آمایش، زمینه را برای مردمی‌سازی و تمدن‌سازی فعالیت‌ها در این خطه از ایران فراهم کرده است.

دلارام کی‌منش، رئیس گروه بازاریابی، آموزش و توسعه گردشگری استان یزد در یادداشتی نوشت: در سند یزد نوین، ضمن پرهیز از ارائه برنامه‌های تکراری با رویکرد جمع‌سپاری با مشارکت نخبگان بخش خصوصی، صاحب‌نظران دانشگاهی و مدیران دستگاه‌ها در فاز اول در قالب ۱۵ محور و ۱۷۸ پروژه برنامه‌ریزی گردیده که بخشی از این طرح‌ها اکنون در حال اجراست تا با معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری یزد، بازار فروش محصولات تولیدی یزد نیز تضمین شود.

از آنجا که گردشگری به عنوان یکی از صنایع تحولی و پیشران سند یزد نوین مطرح است، لذا در این راستا سه محصول نوین آن یعنی گردشگری نجوم، ورزشی و ماجراجویانه و شکار به صورت ویژه دیده‌ شده است. بیش از یک دهه اخیر بحث گردشگری نجوم شاخه جدیدی بوده که وارد گردشگری شده و با توجه به اینکه ایران کشوری چهار فصل است، ظرفیت این نوع گردشگری در مناطق مختلف ایران برپا شده و مورد استقبال زیادی از سوی گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. پس همان‌طور که زمینِ کویری یزد مناطق بِکر و دیدنی را برای گردشگران مهیا کرده تا با قدم برداشتن در آن لذت بصری و حال خوشی را از این نعمت الهی ببرند؛ آسمان کویر استان یزد هم زمینه‌ای زیبا برای علاقه‌مندان به حوزه نجوم است تا از سکوت و آرامش شب‌های کویر برای رصد ستارگان و آسمان این منطقه ویژه بهره ببرند.

بدین لحاظ به صراحت از ظرفیت‌های گردشگری فضا پایه و فعالیت‌های گردشگری یزد می‌توان به این موارد اشاره کرد که شیرکوه یزد در ارتفاع بلندی از سطح زمین قرار دارد و وضعیت خوبی برای ساخت رصدخانه دارد و نیز مناطق تاریک کویری مناسبی مثل بهاباد و جنوب مهریز داریم که به عنوان میراث‌های تاریک زمین می‌توان آن‌ها را به ثبت جهانی رساند.

جایگاه ویژه گردشگری نجوم آسمان شب بهاباد در سند یزد نوین

بدین ترتیب از میان ظرفیت‌های فوق‌الذکر جذابیت مضاعف منطقه کویر بهاباد و شب‌های خاص و نجومی آن از همه شگفت‌انگیزتر است. کویر شرقی بهاباد دارای مناطقی بدون آلودگی نوری است. اکثر اوقات در این آسمان سیاره مشتری همانند چراغی در آسمان می‌درخشد و با چشم  قابل‌ رؤیت است.

لذا پیشنهاد می‌شود اگر شهر میراث جهانی یزد را اکنون به عنوان برند گردشگری در قلب ایران داریم، اکنون نیز با همت مسئولین و با وضع یک سری قوانین در جهت کاهش آلودگی نوری و جذب حمایت‌های جهانی آسمان کویر یزد هم جهانی شود تا مردم کل دنیا از آن استفاده کنند و ضمن این اتفاق حداقل از مهاجرت دانشمندان و نخبگان این حوزه برای کار و تحقیق به کشورهای اروپایی جلوگیری شود و از سویی دیگر گردشگران علمی فضا پایه و نوین نجوم را از سراسر جهان به استان یزد به ویژه کویر یهاباد به عنوان دارنده تاریک‌ترین آسمان شب خاورمیانه میزبان باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082201167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha