جلسه حل مشکلات زیرساختی غار کتله خور زنجان برگزار شد / اولین غار آهکی جهان، میزبان گردشگران می‌شود

در جلسه جلسه حل مشکلات زیرساختی غار کتله خور زنجان با حضور مدیرعامل صندوق توسعه و احیا و مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشکری و صنایع‌دستی زنجان، مشکلات سرمایه‌گذار و نوع قرارداد آن مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، جلسه بررسی مشکلات غار کتله‌خور زنجان، امروز دوشنبه 22 آبان 1402، در عمارت مسعودیه تهران برگزار شد.

در این جلسه که شهاب طلایی مدیرعامل صندوق توسعه و احیا، سید سعید صفوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان و جباری سرمایه‌گذار غار کتله‌خور حضور داشتند، وضعیت فعلی غار و برنامه‌ آینده سرمایه‌گذار برای توسعه مجموعه گردشگری کتله‌خور بررسی شد.

طی این جلسه مشکلات سرمایه‌گذار و نوع قرارداد آن مورد بررسی قرار گرفت و براساس توافق صورت‌گرفته، مقرر شد روند توسعه غار و مجموعه گردشگری کتله‌خور سرعت گیرد.

در بازدیدی که مهندس ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اخیرا از غار کتله‌خور زنجان داشت، ضمن تاکید بر اهمیت ملی و جهانی این غار، دستور داد که هرچه سریع‌تر مشکلات زیرساختی این غار رفع شود تا همه مردم ایران بتوانند از این مجموعه منحصربه‌فرد بازدید کنند.

مهندس ضرغامی در این بازدید، غار زیبای کتله‌خور را ظرفیت گران‌بهایی برای کشورمان دانسته و گفته بود: ثبت جهانی غار کتله‌خور در دستور کار است، چرا که یکی از راه‌های معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشورمان همین ثبت جهانی آنها در یونسکو است.

غار کتله‌خور در شهر گرماب، شهرستان قیدار در استان زنجان قرار دارد که طی سال‌های اخیر از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، به صندوق احیا سپرده شده است. صندوق نیز مطابق وظیفه قانونی خود، با جذب سرمایه‌گذار برای مشارکت در راه‌اندازی به شکل یک مجموعه گردشگری، این غار را در قالب قرارداد مدت معین به سرمایه‌گذار سپرده است.

این غار که اولین غار آهکی جهان محسوب می‌شود، از نظر قدمت، وسعت، تعداد طبقات و تنوع در تشکیل قندیل‌ها، از غارهای منحصربه‌فرد دنیا است. این غار قبل از سال ۱۳۰۰ شمسی کشف شد و ۳۰ سال بعد به ثبت رسید. هنوز این غار مسیرهای کشف نشده بسیاری دارد و که این مسیرها در حال اکتشاف است.

تا کنون حدود ۳۰ کیلومتر از غار کتله خور شناسایی و نقشه‌برداری ۲۲ کیلومتر از این محدوده انجام شده، ولی فقط یک مسیر ۱,۲۰۰ متری، آن هم در طبقه اول غار برای بازدید گردشگران مهیا شده است.

طبق اعلام تیم فنی توسعه غار، تاکنون پنج طبقه از این غار کشف شده است و هر بخش آن دارای قندیل‌ها، استاگتیت‌ها و استاگمیت‌های بسیار زیبایی است که در حال رشد و اصطلاحا زنده هستند.

در این غار نشانه‌هایی از حضور انسان‌های عصر باستان کشف شده است. همچنین فسیل حیواناتی در این غار پیدا شده است که احتمالا هزاران سال قبل منقرض شده‌اند. این حیوانات دارای دست کوتاه و پای بلند هستند و گمان‌ می‌رود شبیه دایناسورهای کوچک بوده‌اند.

بخش‌های مختلف این غار از نظر زمین‌شناسی بسیار حائز اهمیت است و در آینده قرار است مراکز پژوهشی و زمین‌شناسی نیز در آن مستقر شود.

با توسعه امکانات زیرساختی این غار و همچنین نصب تجهیزات نوری و ایمنی در آن، امکان ورود گردشگران بیشتر و همچنین خانواده‌ها در آن فراهم شده است که این روند ادامه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082201200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha