آغاز گمانه‌زنی قلعه تاریخی نریمان‌قالاسی پلدشت

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ماکو و پلدشت گفت: عملیات گمانه تعیین عرصه و حریم قلعه تاریخی نریمان‌قالاسی با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور آغاز شده است.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، علی خورابلو با اعلام این مطلب اظهار کرد: این عملیات توسط گروه سه‌نفره از باستان‌شناسان دانشگاه بوعلی همدان انجام می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ماکو و پلدشت افزود: نریمان‌قالاسی از جمله پنج محوطه‌ای بوده که هزینه عملیات گمانه‌زنی آن از محل اعتبارات سفر استاندار آذربایجان غربی به پلدشت صادر شده است.

او گفت: نریمان‌قالاسی از جمله مهمترین قلاع تاریخی مربوط به هزاره اول ق.م، اورارتو تا اسلامی است که قلعه موصوف در بخش ارس پلدشت و دشت نازیک و در جوار روستای ترشاب واقع شده است.

خورابلو تصریح کرد: بنا بر اطلاعات اولیه به احتمال زیاد خود قلعه به‌عنوان حاکم‌نشین مورد استفاده بوده و مناطق مسکونی طبقات اجتماعی دیگر در بخش شرقی و شمال‌شرقی آن قرار داشته و یک چشمه آب ترش معدنی دائمی دارای خواص درمانی نیز در کنار قلعه وجود دارد که ضمن استفاده درمانی و کشاورزی محرک آسیاب آبی قدیمی بخش شمالی قلعه هم بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082401268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha