برش استانی سند مهندسی فرهنگی در قم تدوین شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بُرش استانی نقشه مهندسی فرهنگی تاکنون در ۱۲ استان عملیاتی شده است و انتظار می‌رود به زودی در قم نیز طرح‌هایی ذیل آن تعریف شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه روز پنجشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم اظهار کرد: آسیب‌های موجود در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و سایر عرصه‌ها می‌تواند در قالب برش استانی مهندسی فرهنگی با اختصاص بودجه‌های مصوب در روند بهتری دنبال شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در صورتی که برش استانی مهندسی فرهنگی در همه استان‌ها به صورت دقیق اِحصاء و تدوین شود، مباحث فرهنگی آن در روال مطلوب‌تری می‌تواند به سرانجام برسد.

او با تاکید بر اهمیت تامین بودجه مباحث فرهنگی خاطرنشان کرد: شورای فرهنگی عمومی باید به قرارگاه فرهنگی استان‌ها تبدیل شود.

او اهمیت و جایگاه استان قم را در دوران قبل و بعد انقلاب اسلامی مورد توجه قرار داد و بیان کرد: باید نقش حوزه‌های علمیه در مباحث فرهنگی پررنگ‌تر شود.

خسروپناه تصریح کرد: در شهری مانند قم با حضور هزاران طلبه، بدون امامت جماعت بودن برخی مساجد هیچ توجیهی ندارد.

او اضافه کرد: بودجه‌های فرهنگی جاری در کشور به صورت هدفمند هزینه نمی‌شود و لازم است تا در قالب برش استانی مهندسی فرهنگی شاهد تحول در این عرصه باشیم.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) نیز، با بیان این که مدیران و دست‌اندرکاران فرهنگی قم باید الگوی اخلاق و عمل باشند، گفت: سلامت نفس مدیران فرهنگی مقدم بر سایر امور در تأثیرگذاری فعالیت‌هاست.

آیت‌الله سید محمد سعیدی عنوان کرد: داشتن خوراک پاکیزه مادی و معنوی شرط قدم گذاشتن در کارهای فرهنگی است.

نماینده ولی فقیه در استان قم خاطرنشان کرد: عوامل و بازیگران فرهنگی باید در مرتبه نخست با پاکیزگی در زندگی مادی، معنوی و فکری، الگویی در بین مردم باشند.

او با تاکید بر این که از ظرفیت‌های موجود باید در جهت هم‌افزایی و پیشبرد اهداف فرهنگی استفاده کرد، گفت: انتظار مهمی که از مسؤولان فرهنگی می‌رود، این است که بیش از همه، عامل به کارهای نیک باشند.

همچنین نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط و وضعیت دانشگاه‌های ما به نحوی است که دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی در مباحث اعتقادی و فرهنگی در مقایسه با سال اول ورود به دانشگاه، دچار افت معرفتی می‌شوند.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری ادامه داد: دانشگاه یکی از مهم‌ترین محورهای فرهنگی است که به خاطر آسیب‌های فکری، علمی و فرهنگی جاری در آن، سبب سرایت آن به متن جامعه در تمام ابعاد می‌شود.

او اظهار کرد: امسال فقط یک ‌هزار میلیارد تومان برای مباحث فرهنگی و سبک زندگی در کل کشور در نظر گرفته شده است که هیچ تناسبی با نیازهای فرهنگی شهرهای گوناگون ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082501373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha