پروژه‌های گردشگری کمترین آسیب را به محیط زیست کرمانشاه می‌زند / به دنبال برگزاری رویدادهای مشترک با محیط زیست هستیم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه پروژه‌های گردشگری با رویکرد سبز نگاه ویژه‌ای به محیط زیست دارند و کمترین آسیب را به این حوزه وارد می‌کنند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، داریوش فرمانی روز یکشنبه ۲۸ آبان ماه در جلسه‌ای با حضور نماینده محیط زیست، نماینده استانداری و سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری و زمینه‌های همکاری مشترک با محیط زیست خصوصا در حوزه سدها تلاش ما بر این است که گفتمان مشترکی ایجاد شود، زیرا با توجه به تصمیمات متخذه در کارگروه ستاد تسهیل استانداری مقرر شد دو دستگاه به ادبیات مشترکی برسند که بتوان از ظرفیت مهم مشترک بین دو دستگاه که همانا موضوع محیط زیست است کمال بهره‌برداری انجام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، افزود: مسئله دیگر بحث رویدادها و رخدادهاست که میراث‌فرهنگی تقویم آن را در دست دارد و با توجه به شعار سال گردشگری با عنوان گردشگری سبز قطعا می‌تواند با همکاری و تعامل دو دستگاه و برگزاری یک رویداد بزرگ به نتایج خوبی برسد. 

او با اشاره به اهمیت حمایت از محیط زیست و طبیعت که امانتی در نزد ماست، گفت: در کنار این مراقبت باید تلاش کنیم تا با معرفی این اماکن علاقه مندان نیز بتوانند ضمن بازدید کمک حال حفاظت و نگهداری این اماکن ویژه باشند.

فرمانی گفت: لازم است تا اداره محیط زیست مجوزهای لازم را در چارچوب قانونی برای این تورها ارائه کند، زیرا رویکرد این اداره‌کل در کنار مباحث توسعه گردشگری حفاظت و حمایت از مواریث طبیعی خدادادی است که تکرار ناپذیر هستند.

او با بیان اینکه این جلسات نیز برای همسویی و تعامل با دستگاه‌ها است، افزود: بدون ایجاد خلل در وظایف با رویکرد توسعه گردشگری به عنوان شاه کلید توسعه استان مباحثی همچون غارها، سایت‌های جانوری، حاشیه سدها و..‌. به عنوان زمینه‌های مشترک دو دستگاه نیازمند بررسی بیشتر برای باز شدن گره‌های موجود و جلوگیری از سرگردانی سرمایه‌گذاران به عنوان پیش قراولان توسعه گردشگری و جلوگیری از اتلاف وقت و سرمایه است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، تاکید کرد: با تعامل می‌توان نقشی مثبت در راستای توسعه گردشگری استان ایفا کرد.

او گفت: برخی از ظرفیت های گردشگری استان مانند محیط زیست خارج از وظایف این اداره‌کل است و اگر تعامل بین دستگاه‌ها وجود نداشته باشد، قطعا این ظرفیت ها بلا استفاده می‌ماند.

فرمانی تصریح کرد: موضوع درست استفاده کردن می‌تواند حفاظت از این مواریث را نیز در پی داشته باشد چرا که خداوند متعال نیز به مصداق آیه شریفه «قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ۚ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَیٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» بر دیدن و گردش در زمین برای پی بردن به قدرت خالق مطلق و عبرت گرفتن از نحوه آفرینش تاکید کرده است.

او افزود: می‌توان با تعامل و بررسی‌های کارشناسی و تکیه بر اولویت بودن حفظ محیط زیست و حفاظت از مواریث خدادادی بتوان مردم علاقه مند را نیز برای دیدن این ثروت‌های خدادادی در چارچوب قانون تشویق کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در ادامه اظهار کرد: در بحث سدها نیز که یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های مغفول مانده در حوزه گردشگری استان است نیز قوانین بعضا دست و پاگیر بوده و عملا این ظرفیت که بسیار مورد علاقه سرمایه‌گذاران و گردشگران است بدون استفاده مانده و این در حالی است که استان ما توانایی تبدیل شدن به قطب گردشگری آبی در منطقه را دارد.

او در خاتمه ابراز امیدواری کرد که با این جلسات تعاملی بتوان مسیر سرمایه‌گذاری در این زمینه تسهیل شود تا این مناطق استان از بن بست خارج شوند.

همچنین در این جلسه ثریا قربانی معاون اداره‌کل محیط زیست استان  نیز ضمن تبیین شرح وظایف، قوانین و مقررات دستگاه متبوع خود، اظهار کرد: در خصوص مناطق خاص گردشگری زیر پوشش این اداره‌کل طرح، های توجیهی برای اخذ مجوزها ارائه شده و در صورت موافقت می‌توان برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری از سازه‌های متحرک استفاده کرد.

معاون اداره‌کل محیط زیست استان کرمانشاه افزود: برای بازدید تورهای گردشگری از اماکن خاص و ویژه می‌توان اجازه بازدید ارائه کرد اما این مجوزها قطعا روال و محدودیت‌هایی دارد که با رعایت شرایط خاص قابل انجام است.

در پایان این جلسه مقرر شد، دو دستگاه تقویم کاری خود را برای برگزاری رویدادهای خاص ارائه کنند و همچنین جلسات کارشناسی تسهیل کننده تداوم داشته باشد تا مشکلات موجود ضمن رعایت قوانین و شان محیط زیست مرتفع شود. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402082801522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha