فیلم مستند «بلوط» در مرکز رشد فیلم دنا نقد و بررسی شد

مسئول مرکز رشد دنا گفت: فیلم مستند «بلوط» در مرکز رشد فیلم دنا حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد نقد و بررسی شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد، محمدحسین محمودی گفت: «بلوط» نخستین فیلم در مورد زیست مردم این استان است که توسط افشار نادری جمع‌آوری و منتشر شد.

مسئول مرکز رشد دنا بیان کرد: افشار نادری مردم‌شناسی کهنه‌کار است که پیش از هر فیلم‌سازی ظرفیت فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد را کشف و فهم و به دنیا معرفی کرد.

محمودی تصریح کرد: افشار نادری در فیلم بلوط با دست‌مایه قرار دادن شیوه تولید نان بلوط «کلگ» از میوه بلوط، زندگی، آئین‌ها، نواها، رسوم، معیشت و پوشش مردمان این استان را در سال ۱۳۴۸ در بهمئی و بویراحمد به تصویر کشید.

او با بیان اینکه این فیلم نخستین فیلم مستند مردم‌نگاری سینمای ایران نیز محسوب می‌شود، گفت: افشار نادری به‌عنوان یک مردم‌شناس، توانست دیدگاه‌ها و مباحث مردم‌شناس را با زبان سینما تلفیق و فیلمی بسازد که به حوزه انسان‌شناسی تصویری یا فیلم «اتنوگرافیک» تعلق دارد.

محمودی درباره مشخصات فنی این فیلم نیز گفت: افشار نادری در این سفر ۴۰ حلقه فیلم «ریورسال» سه‌دقیقه‌ای و یک دوربین «بولکس کوکی» ۱۶ میلی‌متری و ضبط‌صوت «اوهر» به همراه داشت و همسرش «الویا رستریو» که او نیز مردم‌شناس بود و پایان‌نامه تحصیلی‌اش را دربارهٔ زنان ایل بهمئی نوشته بود به‌عنوان صدابردار با وی همکاری می‌کرد.

مسئول واحد هنرهای تصویری حوزه هنری خاطرنشان کرد: افشار نادری برای ساختن بلوط، فیلم‌نامه‌ای در اختیار نداشت و اساس فیلم او مشاهدات گسترده‌اش در منطقه بود، اما پژوهش قوی و چندجانبه نسبت به منطقه داشت.

محمودی با اشاره به شرایط خاص تولید این اثر در آن سال‌ها گفت: این فیلم در روزگاری که امکانات زیرساختی چندانی در منطقه وجود نداشته، ساخته‌شده اما همچنان اثری ماندگار و ارزشمند محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082801534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha