تشکیل انجمن خیرین یک ضرورت است/ برنامه‌ریزی برای مطالعه، شناخت و آموزش خیرین/ وجدان میراث‌فرهنگی را باید در همه بیدار کنیم

یکی از بنیانگذاران سازمان میراث‌فرهنگی با اشاره به اینکه باید وجدان میراث‌فرهنگی را در همه مردم بیدار کنیم، تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی را یک ضرورت دانست و بر اهمیت برنامه‌ریزی برای مطالعه، شناخت و آموزش خیرین تاکید کرد.

عبدالحسین وکیلی‌فرد چهره ماندگار میراث‌فرهنگی و از بنیانگذاران سازمان میراث‌فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی را الزامی دانست و افزود: کشور به تنهایی و از طریق بودجه دولتی قادر به نگهداری و مرمت میراث‌فرهنگی نیست. تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی باید در ساختار و چارچوبی مشخص در قالب فراخوان سراسری و گرفتن گزارش کامل از فعالیت‌ اقتصادی خیرین انجام شود که همتی وسیع و قوی می‌طلبد.

او به تخریب خانه های مسکونی متعلق به دوره صفویه در اصفهان طی سال های گذشته اشاره کرد و افزود: بسیاری از خانه‌های قدیمی دارای ارزش به دلیل کمبود بودجه مرمت نشدند و از بین رفتند که جای افسوس بسیار دارد، استفاده از ظرفیت خیرین می‌تواند موجب جلوگیری از چنین تخریب‌هایی شود.

وکیلی‌فرد بر اهمیت معرفی و آموزش در کنار تشکیل انجمن خیرین تاکید کرد و ادامه داد: کمک مالی افراد به تنهایی کافی نیست و ماندگاری ندارد، باید به معرفی و آموزش که مهم‌ترین امر حفاظت است توجه شود و خیرین دغدغه‌مند به این حوزه ورود کنند.

این چهره فاخر میراث‌فرهنگی با تاکید بر اینکه وجدان میراث‌فرهنگی را باید در همه بیدار کنیم، تصریح کرد: مطالعه و شناخت خیرین از میراث‌فرهنگی حائز اهمیت است و این فرایند باید از طریق وزارتخانه با برگزاری کلاس‌های آموزشی، اطلاع‌رسانی، برنامه‌ریزی و در ساختاری صحیح انجام گیرد.

او حفاظت را جریانی مردمی دانست و بر شناساندن میراث‌فرهنگی به‌عنوان یک فعالیت و مسئولیت اجتماعی همچنین آگاه کردن مردم نسبت به اهمیت حفاظت از جریان‌ میراث فرهنگی تاکید و تصریح کرد: میراث‌فرهنگی ‌به‌عنوان یک دغدغه‌ و موضوع مورد بحث در خانواده‌ها باید مطرح شود و این مهم با آموزش و معرفی از طریق کتب درسی مدارس و دانشگاهی همچنین رسانه‌ها امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082801557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha