انجمن خیرین میراث‌فرهنگی، ابتکاری جدید و یک خدمت مقدس/ نهضت بزرگ مردمی برای حفظ میراث ملی

حفظ، نگهداری، مرمت و خدمات دهی به مردم به ویژه گردشگران داخلی و خارجی در فضاها و اماکن تاریخی نیاز به یک نهضت بزرگ مردمی دارد چرا که با بودجه و اعتبارات محدود و کم دولتی امکان حفاظت از میلیون ها اشیاء و اموال تاریخی و ۳۵ هزار اثر ثبت شده ملی از بیش از یک میلیون اثر وجود ندارد. مسائل اقلیمی، خشکی، کم آبی، فرونشست و مسائل زیست محیطی هم تهدید جدی برای بناهای تاریخی شده است. امروزه بهترین ابزار برای معرفی ایران فرهنگی، سابقه تمدنی و میراثی آن دیپلماسی میراث فرهنگی است و این نیازمند سازوکار جدی، است.

میراث آریا: انجمن خیرین میراث‌فرهنگی فرصتی است که همه خیرین، نیکوکاران و سرمایه داران در داخل و خارج از کشور نهضت بزرگی را برای حفظ میراث فرهنگی به راه اندازند.

این پاراگراف بخشی از یادداشت علی دارابی قام مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که هفته گذشته در صفحه شخصی خود منتشر کرد و در این یادداشت به تبیین و تشریح و ضرورت تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی پرداخت.

انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در حقیقت یک ابتکار جدید و یک خدمت مقدس است که به طور حتم می‌تواند نتایج بسیار چشمگیری را در حوزه صیانت از آثار و بناهای تاریخی به دنبال داشته باشد.

با تشکیل این انجمن حمایت‌های مادی و معنوی افراد از حوزه میراث‌فرهنگی افزایش خواهد یافت و مسائل و مشکلات وزارت میراث‌فرهنگی در تامین اعتبارات مورد نیاز برای مرمت و نگهداری از آثار و بناهای تاریخی تا حدودی زیادی برطرف خواهد شد.

از خیرین مدرسه ساز تا مجمع خیرین میراث‌فرهنگی

انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در حالی تشکیل می‌شود که پیش از این از تشکیل انجمن خیرین مدرسه‌ساز تجربه و خاطرات خوبی به دست آورده ایم.

فعالیت خیرین مدرسه‌ساز در سال‌های اخیر به گونه‌ای بوده است که حتی تحسین مقام معظم رهبری را نیز به دنبال داشته و ایشان درباره این تشکل گفته‌اند: «مجموعه خیرین مدرسه ساز یکی ازپدیده‌های مبارک انقلاب و کشور ما است.»

جامعه خیرین مدرسه ساز در حقیقت یکی از بزرگترین تشکل‌های مردمی جمهوری اسلامی ایران است که به ثبت قانونی رسیده و فعالیت‌های آن بر جذب مشارکت خیرین برای ساخت و توسعه فضاهای آموزشی متمرکز است. این نهاد مردمی از سال ۱۳۷۷ شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و طی دو دهه فعالیت خود، سهم خیرین در ساخت کل مدارس کشور را به حدود ۳۰ درصد ارتقا بخشیده است.

به عبارت دیگر از مجموع ۵۳۰ هزار کلاس درس موجود در کشور، امروز بالغ بر ۱۰۷ هزار کلاس درس به همت خیرین مدرسه ساز ساخته شده است که یک نصاب قابل توجه محسوب می شود.

همین تجربه خوب باعث شده تا مدیران وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز به فکر ایجاد مجمعی به نام مجمع خیرین میراث‌فرهنگی باشند تا از این طریق کمبودها و عقب ماندگی‌ها در حوزه میراث‌فرهنگی جبران شود.

روح تازه در کالبد میراث‌فرهنگی

محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعتقاد دارد که انجمن خیرین روح تازه‌ای به کالبد میراث‌فرهنگی کشور می‌دمد.

او به میراث آریا می گوید: در هر بخشی که کار را به مردم و نخبگان سپردیم نتیجه‌ای جز پیروزی نصیبمان نشد.

پورابراهیمی یا در مورد راه‌اندازی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی، می‌افزاد: پیشنهاد تشکیل مجمع خیرین میراث‌فرهنگی را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ میراث‌فرهنگی ایران دانست.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خبر خوش تاسیس انجمن‌ خیرین میراث‌فرهنگی، امید زیادی به نجات آثار فرهنگی به مردم داد. آثار تاریخی که در گوشه و کنار کشور پراکنده‌اند و از اعتبارت محدود سالیانه دولتی سهم ناچیزی به آن ها می‌رسید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در طول سالیان گذشته در هر قسمتی یا هر بخشی کار را به دست مردم و گروه‌های نخبه سپردیم آثار مثبتی دیدیم و حتی می‌توان گفت از نتیجه عملکرد مدیران هم به مراتب بهتر بوده است. این حرکت وزارت میراث‌فرهنگی در سپردن امور به نخبگان دلسوز شایسته قدردانی است.

پورابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: این انجمن بی‌گمان می‌تواند با حضور و مشارکت خیرین و دلسوزان کشور و سیاست‌گذاری و تدابیر متناسب با مقتضیات گام‌های اثربخش ماندگاری در این راه خطیر بردارد و عمیقا کمک حال دولت در راه حفظ، پژوهش، مرمت و احیاء و ماندگاری و پایداری مواریث و گنجینه‌های تاریخی-فرهنگی باشد.

تشکیل مجمع خیرین میراث‌فرهنگی اقدامی بجا و پسندیده

یک پیشکسوت حوزه میراث‌فرهنگی نیز با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی، گفت: تشکیل چنین انجمنی در حوزه میراث‌فرهنگی یک امر پسندیده است.

اسکندر مختاری پیشکسوت حوزه میراث‌فرهنگی و یکی از چهره‌های ماندگار این حوزه، در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: به نظر من تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی یک اقدام پسندیده و بجایی است و می‌تواند به برطرف شدن مشکلات حوزه میراث‌فرهنگی کمک کند.

او می‌افزاید: حوزه میراث‌فرهنگی به دلیل اهمیتی که دارد، نیازمند حمایت همگانی است و در این میان افراد دلسوزی وجود دارند که حاضرند برای مرمت، صیانت و حفاظت از آثار و بناهای تاریخی و میراث‌فرهنگی کشور مشارکت داشته باشند.

مختاری ادامه می‌دهد: نمونه موفق این نوع مشارکت را پیشتر در تشکیل انجمن خیرین مدرسه‌ساز دیده‌ایم. انجمن خیرین میراث‌فرهنگی نیز مانند خیرین مدرسه ساز می‌توانند فعالیت کند چرا که حوزه میراث‌فرهنگی متعلق به تمام مردم است.

این پیشکسوت حوزه میراث‌فرهنگی اضافه کرد: در این میان نکته مهمی که وجود دارد این است که مشارکت و کمک خیرین عضو این انجمن باید بدون هیچ چشم داشت و توقعی باشد و صرفا افراد به دلیل علاقه‌مندی به حوزه میراث‌فرهنگی و صیانت از این حوزه در این انجمن عضو باشند و در این خصوص مشارکت کنند.

او در ادامه صحبت‌های خود می گوید: در کنار خیرین عضو این انجمن، پیشنهاد می‌شود افراد پیشکسوت، علاقه‌مند و دلسوز به حوزه میراث‌فرهنگی نیز در این انجمن عضو باشند و با توجه به تجربه و علاقه‌ای که به حوزه میراث‌فرهنگی دارند بتوانند به صیانت هرچه بهتر از میراث‌فرهنگی و آثار تاریخی کشور کمک کنند چرا که تعلق خاطر این افراد به حوزه میراث‌فرهنگی باعث می‌شود آن‌ها حتی در دوران بازنشستگی نیز در این موضوع مشارکت و همراهی داشته باشند.

برطرف شدن عقب ماندگی‌ها در حوزه میراث‌فرهنگی با تشکیل مجمع خیرین

حبیب‌الله دهمرده، نماینده زابل در مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما معتقد است که تشکیل مجمع خیرین میراث‌فرهنگی عقب‌ماندگی‌های تاریخی این حوزه را برطرف می‌کند.

نماینده مردم زابل در مجلس می‌گوید: یکی از ظرفیت‌های مهم کشورمان میراث‌فرهنگی و گردشگری است که باید از این ظرفیت‌ها در ایجاد درآمد و اشتغال به خوبی استفاده شود.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در خصوص راه‌اندازی مجمع خیرین میراث‌فرهنگی، ادامه می‌دهد: تشکیل مجمع خیرین میراث‌فرهنگی همانند گروه خیران مدرسه‌ساز و سایر گروه‌های خیر، اتفاق بسیار مهم و درستی است و امیدواریم تشکیل این مجمع، الگویی برای کشور شود.

او ادامه می‌دهد: ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی کشورمان باید به دنیا معرفی شود در حالیکه اعداد بودجه‌ای دولت برای آن اعداد قابل توجهی نیست و با ایجاد مجمع خیرین میراث‌فرهنگی عقب‌ماندگی‌ها را برطرف می‌کند.

دهمرده می‌گوید: از بخش‌خصوصی و خیران می‌خواهیم تا به مجمع خیرین میراث‌فرهنگی بپیوندند تا از این طریق ظرفیت‌های گردشگری شکوفا و باعث جذب گردشگران خارجی شده و در نهایت باعث رونق و شکوفایی اقتصاد کشور شود.

نماینده مردم زابل در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های تاریخی ایران بسیار زیاد است و قطع به یقین دولت با بودجه اندک به تنهایی نمی‌تواند از عهده مشکلات و حتی مرمت و بازسازی آثار و بناهای تاریخی برآید. بنابراین با توجه به کمبود اعتبارات دولتی در این زمینه، تشکیل مجمع خیرین میراث‌فرهنگی، امری ضروری به نظر می‌آید.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082801566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha