نخستین همایش ملی گردشگری سبز در خوزستان برگزار می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: همزمان با روز ملی پرنده‌نگری، نخستین همایش گردشگری سبز استان خوزستان و نشست تخصصی کارشناسان طبیعت‌گردی سراسر کشور به میزبانی منطقه‌آزاد اروند و شادگان برگزار می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده با اعلام این خبر اظهار کرد: خوزستان به بهشت باستان‌شناسان جهان شهره است و آثار باستانی بی‌بدیل و ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی این سرزمین به مدد سفرنامه‌ها، منابع مکتوب و آثار مکشوف تاریخی تا حدودی شناخته شده هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان ادامه داد: در کنار آثار ارزشمند تاریخی  و فرهنگی، خوزستان موقعیت جغرافیایی ویژه‌ و طبیعتی شگفت و گوناگون دارد.

او با بیان این‌که از راهکارهای گسترش اکوتوریسم، شناسایی کارآمد مناطق مستعد طبیعت‌گردی و به دنبال آن برنامه‌ریزی دقیق برای رونق گردشگری کم‌شتاب و پایدار است، افزود: در راستای توسعه‌ پایدار صنعت گردشگری و باتوجه به چالش‌های محیط‌زیستی کنونی و نیاز به حفظ منابع طبیعی، سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) تلاش می‌کند تا اصول و رویکردهای سبز و پایدار را در صنعت گردشگری ترویج دهد.

ارسطوزاده تصریح کرد: این مفهوم با هدف ترویج سفرهای پایدار، سرمایه‌گذاری در زمینه‌های سبز و پایدار در صنعت گردشگری بیان می‌شود. هم‌چنین سرمایه‌گذاری سبز در صنعت گردشگری شامل سرمایه‌گذاری در تأسیسات مسافرتی پایدار، انرژی تجدیدپذیر، حفظ منابع طبیعی و فرهنگی، حمایت از جوامع محلی و ایجاد اشتغال محلی است.

او افزود: از این‌رو، باتوجه به شعار سال ۲۰۲۳ سازمان جهانی گردشگری با موضوع «گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز» و هم‌زمان با روز ملی پرنده‌نگری و باتوجه به ظرفیت‌های ویژه‌ طبیعت‌گردی و اکوتوریسمی استان خوزستان و دارا بودن رتبه‌ اول پرندگان خاورمیانه، نخستین همایش ملی گردشگری سبز و نشست تخصصی راهنمایان طبیعت‌گردی کشور در بازه‌ی زمانی ۳۰ آبان‌ماه تا ۲ آذرماه ۱۴۰۲ در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با بیان این‌که همایش باحضور کارشناسان طبیعت‌گردی کشور، اعضای کمیته‎‌ ملی طبیعت‌گردی و اعضای میزملی پرنده‌نگری برگزار می‌شود، تصریح کرد: محورهای این همایش، روستاهای جهانی گردشگری، تالاب و گردشگری، پاسداشت روز ملی پرنده‌نگری، نشست کمیته‌ ملی طبیعت‌گردی با محوریت بررسی طرح اجرایی توسعه‌ پایدار گردشگری تالاب شادگان و گردشگری نجوم(آسمان تاریک) خواهد بود.

او با اشاره به اهداف کوتاه‌مدت این همایش عنوان کرد: معرفی پهنه‌های زیستی و فرهنگی کهن استان، آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم منطقه، آشنایی با ظرفیت‌های طبیعی منطقه، معرفی نگاه نو و مسیرهای تازه‌ گردشگری در استان، جذب گردشگران داخلی و خارجی، جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، فرهنگ‌سازی برای حفظ میراث طبیعی و فرهنگی و گام برداشتن در مسیر توانمندسازی جوامع محلی در راستای توسعه‌ گردشگری پایدار در تعامل با جامعه‌ میزبان و انتفاع اقتصادی و فرهنگی متقابل موضوعاتی هستند که به دنبال عملی شدن آن‌ها در آینده‌ای نزدیک هستیم؛ ضمن این‌که معرفی روستای صراخیه به عنوان روستای جهانی گردشگری و معرفی استان خوزستان به عنوان قطب پرنده‌نگری خاورمیانه در جهان نیز اهداف بلندمدت ما در این راستا هستند.

بازدید از روستای معاف خرمشهر، تالاب شادگان، روستای صراخیه و برپایی کارگاه‌های آموزشی از جمله سایر بخش‌های این همایش خواهد بود.

نخستین همایش گردشگری سبز استان خوزستان و همچنین نشست تخصصی کارشناسان طبیعت‌گردی سراسر کشور توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی خوزستان و با همکاری دفتر توسعه‌ گردشگری داخلی، دبیرخانه کمیته‌ ملی طبیعت‌گردی، سازمان منطقه‌آزاد اروند، فرمانداری شهرستان‌های خرمشهر، آبادان و شادگان و اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082901650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha