تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی گام مثبت و رو به‌جلویی است/ سنت حسنه مشارکت مادی مردم در مرمت بناهای تاریخی

چهره ماندگار حوزه میراث‌فرهنگی گفت: گامی که برای ایجاد انجمن خیرین میراث‌فرهنگی برداشته شده، بسیار مثبت است.

حمیده چوبک باستان‌شناس و یکی از چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا، اظهار کرد: در گذشته و در سنت‌های قدیمی موضوع مشارکت خیرین در پروژه‌های عام‌المنفعه وجود داشته است و در طول شهرسازی، مردمی که از تمکن مالی برخوردار بوده‌اند در ساخت مساجد، آب‌انبارها و گرمابه‌ها مشارکت داشتند اما این مشارکت امروزه کم‌رنگ شده و باید آن را احیا کرد.

این باستان‌شناس ادامه داد: توجه به این نکته گام مهمی است تا از ظرفیت و حمایت مادی و معنوی افرادی که دغدغه میراث‌فرهنگی دارند استفاده شود. الان تمام انتظارها برای مرمت و صیانت از آثار تاریخی از دولت است اما می‌توان از ظرفیت‌های مردمی در این باره نیز استفاده کرد. خوشبختانه افراد زیادی هستند که تمایل به مشارکت در صیانت، حفظ و مرمت آثار فرهنگی تاریخی دارند و با یک برنامه‌ریزی مناسب می‌توان از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کرد.

چوبک افزود: تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی موضوع بسیار مهمی است. در یونسکو نیز درباره مشارکت مردم در حفظ و صیانت از آثار فرهنگی تاریخی تاکید شده است.

او در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: در صورتی حفاظت از میراث‌فرهنگی موفق خواهد شد که مشارکت مردمی را به دنبال داشته باشد و درک و فهم آن در جامعه فرهنگ‌سازی و روی آن کار شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402083001691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha