ثبت رویدادهای گردشگری در تقویم کشور فرصتی برای تحول اقتصاد گردشگری منطقه‌ای

امروزه رویدادها با پویایی و روند روبه‌رشدی که پیش گرفته‌اند به یک صنعت تبدیل شده است که از قضا نیز با توسعه گردشگری رابطه‌ پیوسته و مستقیم دارد.

حسین فرهادی، فعال رسانه در یادداشتی نوشت: با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری مناسب در میزبانی رویدادها و استفاده از ظرفیت گردشگرانی که برای آن رویداد به منطقه سفر می‌کنند می‌توان در توسعه اقتصاد و جذب مشارکت‌های جدید تاثیر بسیار زیادی بگذارد.

 میزبانی رویدادهای مهم در یک شهر، منطقه یا کشور، فرصتی منحصربه‌فرد برای رشد و پیشرفت آن مقصد است. به همین دلیل است که بسیاری از کشورها میزبانی موفقیت‌آمیز رویدادها را به‌عنوان ابزاری برای رشد خود در نظر می‌گیرند و ارگان‌های گردشگری، منابع خود را برای میزبانی رویدادهای مهم به‌عنوان بخشی از یک استراتژی گسترده، اختصاص می‌دهند.

در کشور ۶۲ رویداد به عنوان رویداد ملی در تقویم گردشگری کشور ثبت شده که دو رویداد انار بهشهر و ارکیده نوشهر مربوط به مازندران است.

دهمین دوره جشنواره انار اشرف با همکاری تشکل‌های گردشگری و مردم نهاد در شهرستان بهشهر در حال برگزاری است. رویدادی که زمینه افزایش فعالیت‌های اقتصادی منطقه، ایجاد بازارهای جدید، سودآوری بیشتر برای جوامع محلی، احیا و تقویت روحیه مهمان نوازی آداب و رسوم محلی فراهم کرده است.

در استان مازندران رویدادهای مختلفی برگزار می‌شود با توجه به ظرفیت‌های فراوان گردشگری استان از این رویدادها به خوبی می‌توان در بهبود اقتصادی استان و جذب مشارکت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری بهره لازم را کسب کرد.

از دیگر بخش‌های استان که گردشگری مازندران می‌تواند با سرمایه‌گذاری در آن به بهبود اقتصاد منطقه کمک کند، رویدادهای ورزشی است.

استان مازندران به عنوان یکی از قطب‌های ورزش کشور همواره میزبان رویدادهای ورزشی در سطح ملی و بین المللی است که علاوه بر مسابقات سالیانه برخی از این رویدادها سال‌های متمادی مانند تور دوچرخه‌سواری مازندران، مسابقات کشتی جام شهید شیرودی تنکابن و شهید هاشمی‌نژاد بهشهر برگزار شده است که در این بخش از رویدادها نیز می‌توان با ورود گردشگر و سرمایه‌گذاری در زمینه کردشگری ورزشی به توسعه اقتصاد استان مازندران کمک کرد.

میزبانی رویدادهای مهم در یک منطقه فرصتی مناسب برای رشد اقتصادی آن مقصد است و به همین دلیل برای میزبانی از رویدادها تلاش‌های زیادی می‌شود و تشکلات گردشگری سرمایه‌گذاری‌های ویژه‌ای در برگزاری این رویدادها انجام می‌دهند تا بتوانند از فرصت پیش آمده برای جذب گردشگر و همچنین معرفی ظرفیت‌های منطقه برای مشارکت در سرمایه‌گذاری بهترین بهره را ببرند. بدون شک حمایت و مشارکت برای برگزاری رویدادها بیشترین منفعت را برای صنعت گردشگری هر منطقه دارد که برای ارتقای صنعت گردشگری منطقه از طریق برگزاری رویداد نیاز به بازسازی منابع گردشگری ارائه محصولات نوآورانه رویکردهای خلاقانه برای رقابت با سایر مقاصد دارد.

در حال حاضر در استان مازندران بیش از ۷۰ جشنواره شناسایی شده است که اکثر آن در حوزه کشاورزی است که اخیرا جشنواره بهارنارنج بابل و گل گاو زبان جنت رودبار رامسر نیز در تقویم رویدادهای گردشگری ایران ثبت شده است.

استان مازندران به عنوان قطب گردشگری کشور ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد که می‌توان در خلال برگزاری رویدادها با معرفی درست و برقراری تورهای گردشگری در جهت جذب مشارکت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین رونق اقتصادی استان انجام داد.

بدیهی است، برگزاری رویدادها در گردشگری می‌تواند به عنوان یک ابزار بسیار موثر برای جذب گردشگران و ترویج مقصدهای گردشگری استفاده شود. این رویدادها می‌توانند به عنوان جذاب‌ترین عامل برای جلب توجه گردشگران به یک منطقه مورد استفاده قرار گیرند و باعث افزایش تعداد بازدیدکنندگان و درآمدهای اقتصادی شود.

برپایی جشنواره‌ها و نمایش‌های فصلی بسته به وضعیت آب و هوا و فصل‌های سال متناسب با فعالیت‌های فصل خاص، می‌تواند بهانه برپایی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف را فراهم کند. به عنوان مثال، جشن تابستان، جشن پاییز، نمایش گل و گیاه در بهار و ...

 ساخت رویدادهای فرهنگی، بسته به تاریخچه منطقه، ممکن است بتواند رویدادهای ملی را رقم بزند. رویدادهای برگفته از طبیعت بکر مازندران و تولیدات محلی آن که چندسالی است معمول شده است.از جمله راه‌های استفاده از برگزاری رویدادها و فرصت‌سازی از آن در پدیده گردشگری است.

فرصت‌هایی که می‌تواند به عنوان یک جذابیت بزرگ برای جذب گردشگران و مسافران عمل کند و از برگزاری هر جشنواره‌، نمایشگاه‌ هنری، فستیوال‌ غذایی و نمایشگاه‌ تجاری برای اقتصاد استان فرصت بسازد. وعلاوه بر آن به فرصتی برای دیده شدن دیگر جذابیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه تبدیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402083001775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha