تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی قدمی مثبت در جهت حفاظت و مرمت آثار تاریخی است

خیّر استان آذربایجان‌شرقی، تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی را فرصتی برای کسب دانش عمومی درخصوص آثار تاریخی و جلب کمک مادی و معنوی مردمی دانست.

نورالدین پورموسی‌قلی از خیّر میراث‌فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی و همکار اسبق اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان‌شرقی، در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا، درباره تأسیس انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در حفظ آثار تاریخی و انتقال این گنجینه‌های ملی به نسل‌های آینده گفت: مردم ایران ملتی متمدن هستند، تمدن کهن مردم ایران میراث‌فرهنگی غنی برای نسل‌ها به ارث گذشته است. به عبارتی تمامی آثار برجای مانده از پیشینیان که دارای جایگاه فرهنگی باشد میراث فرهنگی محسوب می‌شود. در واقع آیینه‌ای از زندگی پیشینیان و روایت‌کننده سیر تکامل بشر در طی تاریخ است. این عنصر فرهنگی قابلیت منحصربه‌فردی برای هر سرزمین دارد و در طی نسل‌ها دارای جایگاه والا و قابل احترام بوده است.

او افزود: به عنوان آیینه عبرت و تجربیات انسانی که حاصل عمر آنها بوده برای آیندگان سرشار از درس های زندگی است. حفظ هویت و روح فرهنگی یک سرزمین همه در گرو اهمیت نهادن به آثار برجای مانده از گذشتگان است. شناساندن این میراث به مردم به ویژه جوانان هر سرزمین باعث شکل گیری هویت و عرق ملی و مقابله با تاثیرات تهاجم فرهنگی است و باعث نشاط اجتماعی می گردد.

خیّر میراث‌فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: میراث‌فرهنگی و آثار باستانی به عنوان قلب تپنده ی هر ملت به مانند پلی میان گذشتگان با نسل امروز عمل می‌کنند. علاوه بر اینها همواره ملت‌ها در پی تعامل با یکدیگر نیازمند شناخت دو جانبه از یکدیگر بودند. از مهم‌ترین راه‌های تحقق این هدف، میراث‌فرهنگی هر ملتی است. همچنین با توجه به نقش موثرش در صنعت توریسم و گردشگری ضمن ترویج و شناساندن هویت یک ملت به سایرین از لحاظ اقتصادی و ورود ارز به کشور نیز بسیار حائز اهمیت است. با توجه به چنین جایگاهی باید دانست که حراست از آن به عنوان روح یک ملت وظیفه‌ای همگانی است.

پورموسی‌قلی در پایان گفت: در سال‌های اخیر حساسیت‌های عمومی نسبت به محافظت از آثار، بناها و بافت‌های تاریخی و فرهنگی برانگیخته شده است، با بودجه و اعتبارات محدود دولتی نیز حفظ و نگهداری میراث‌فرهنگی ناممکن است. به گونه‌ای که به نظر می‌رسد موضوع حفاظت از میراث‌فرهنگی به تدریج در حال تبدیل شدن به یک مطالبه اجتماعی است. چنین فضایی فرصت مغتنمی است تا مسئولان، پژوهشگران، متخصصان و هنرمندان به این مسئله مهم توجه داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090100028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha