پروژه نورپردازی باغ رحیم‌آباد بیرجند افتتاح شد

پروژه نورپردازی باغ رحیم‌آباد بیرجند با حضور استاندار خراسان جنوبی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی و جمعی از مدیران  و مسئولان استانی عصر امروز پنج‌شنبه ۲ آذرماه ۱۴۰۲ افتتاح شد. 

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی بیان کرد: نورپردازی و روشنایی باغ و عمارت رحیم‌آباد در ۲ فاز انجام شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: اعتبار هزینه شده برای این پروژه ۴ میلیار تومان بوده است.

شاه‌وردی افزود: فاز اول نورپردازی و روشنایی باغ و عمارت تاریخی رحیم‌آباد شامل نورپردازی عمارت اصلی، عمارت پهلوی، عمارت قاجاریه، مسیر اصلی باغ و درختان بوده است.

او ادامه داد: مبلغ هزینه شده برای فاز اول این پروژه ۲ میلیارد تومان و زمان اجرا آن  ۶ ماه طول کشید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: فاز دوم نیز شامل بهسازی سیستم الکتریکی باغ و تکمیل روشنایی عمارت حوض‌خانه بود و با اعتبار ۲ میلیارد تومان انجام شد.

قدمت باغ و عمارت تاریخی رحیم‌آبا حداقل به دوره زندیه برمی‌گردد، در مرکز باغ عمارتی ساخته شده که ویژگی‌های معماری آن تداعی کننده نوع معماری اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی است.

درختان این باغ عمدتاً شامل کاج، سپیدار و درختان مثمری چون زردآلو و زرشک است. مجموعه باغ و عمارت رحیم‌آباد در شهر بیرجند از جمله باغ‌های زیبای ایرانی است و در روستایی با همین نام واقع شده است.
باغ رحیم‌آباد دارای دو درب ورودی است که فضای دسترسی به داخل از همین دو درب میسر است.

باغ و عمارت رحیم آباد بیرجند به دلیل معماری و تزئینات در میان باغ‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد.این مجموعه از باغ، عمارت، انبارهای متعدد، حوض‌خانه، اتاق‌های خدمه، برج‌های نگهبانی و... شکل گرفته است.

عمارت اصلی این باغ در ۲ طبقه همکف شامل انبارها و بخش خدماتی است و طبقه اول عمارت هم شامل چند تالار وسیع و اتاق‌های متصل به یکدیگر است. اصلی ترین بخش این عمارت را تالار آینه آن تشکیل می‌دهد و عمده تزئینات به کار رفته در اتاق‌ها و تالارها، گچ بری و آینه‌کاری است.

این اثر در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090300137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha