رصدخانه‌های گردشگری پایدار می‌توانند این صنعت را متحول کنند

اعضای شبکه بین‌المللی رصدخانه‌های گردشگری پایدار (INSTO) برای تبادل بینش در مورد اهمیت حکمرانی، رویکردهای مشارکتی و داده‌های زنده در پیشبرد پایداری در مقاصد گرد هم آمده‌اند.

به‌گزارش میراث آریا، اعضای شبکه INSTO سازمان جهانی گردشگری که از مقاصد پیشرو تشکیل شده‌اند، در خط مقدم کار برای مجسم‌سازی و اجرای شیوه‌های توسعه پایدار در سطح زمین هستند. این شیوه‌ها، که بر فراگیری و تصمیم‌گیری بر اساس شواهد تمرکز دارند، منجر به تغییر مثبت به سمت توسعه نوعی از گردشگری می‌شوند که هم انعطاف‌پذیر و هم فراگیر است.

در این نشست تلاش‌های رصدخانه‌ها در حوزه‌های مختلفِ اندازه‌گیری مانند سطح رضایت محلی، ظرفیت حمل مقصد و جنبه‌های زیست‌محیطی و اجتماعی گردشگری به نمایش گذاشته شد. اعضای INSTO به چالش‌هایی که در نظارت با آن‌ها مواجه هستند پرداختند و بر اهمیت داده‌های قابل اعتماد به‌دست‌آمده از طریق مشارکت با ارائه‌دهندگان مختلف تأکید کردند. آن‌ها همچنین انتخاب شاخص‌های مرتبط متناسب با نیازهای خاص هر مقصد را مورد بررسی قرار دادند تا به این ترتیب مقایسه بین مقصدها آسان‌تر شود.

مقاصد INSTO بر اهمیت اقدامات رویه‌ای به‌موقع و مبتنی بر شواهد که از دگرگونی مداوم بخش گردشگری حمایت می‌کند، تأکید کردند. بحث‌ها حول نمونه‌ها و تجربیات واقعی از مقاصد پیشرو و همچنین پیشرفت در زمینه اندازه‌گیری گردشگری پایدار و طرح‌های One Planet و تلاش‌های مربوط به اقدامات آب و هوایی و تنوع زیستی متمرکز شد.

شبکه INSTO به گسترش خود ادامه می‌دهد و از چهار رصدخانه جدید در جلسه این هفته استقبال می‌کند: استان گیفو در ژاپن، کالی در کلمبیا، مرکز پرتغال، و ساحل اقیانوس اطلس در ایرلند. این مقاصد کار خود را در راستای گردشگری پایدار از طریق رویکردهای مشارکتی، تولید شواهد و شفافیت - الزامات ضروری برای عضویت در INSTO - نشان داده‌اند. علاوه بر این، سه عضو از ابتدای سال ۲۰۲۳ به این گروه ملحق شده‌اند: یوکاتان و تلاکسکالا در مکزیک و مرکز نظارت از جزایر باتانز در فیلیپین، که تعداد کل اعضای INSTO را به ۴۲ نفر رسانده است.

همه اعضای INSTO متعهد به ارزیابی تأثیر گردشگری در ۱۱ حوزه اجباری در ابعاد اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی-اقتصادی هستند. این تعهد با چارچوب جدید اندازه گیری گردشگری پایدار (MST) در حال توسعه است که فراتر از شاخص‌های گسترده‌ای مانند تولید ناخالص داخلی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090400185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha