کاخ سرهنگ، کتاب ۴۰۰ ساله معماری است

علی محمدی، سرمایه‌گذار و بهره‌بردار خانه سرهنگ بخردی گفت: زمان بنای کاخ سرهنگ به پیش از ورود مغول‌ها به ایران بازمی‌گردد. چرا که آثاری از تخریب این خانه توسط مغول ها کشف شده است.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، علی محمدی سرمایه‌گذار خانه بخردی گفت: خانه سرهنگ بخردی که امروز به‌نام کاخ سرهنگ شناخته می‌شود، حدود ۳۵۰ سال قدمت دارد و مربوط به دوران صفوی است. اما به نظر می‌رسد تاریخ این عمارت، به پیش از زمان حضور مغول‌ها برمی‌گردد.

او ادامه داد: در واقع زمانی که ما در حال مرمت ورودی این عمارت بودیم، در زیر سازه، به خشت‌هایی برخوردیم که کارشناسان باستان‌شناسی بر این باور بودند که این خانه، جزو بناهایی بوده که در زمان مغول تخریب شده است. یعنی این خانه یک بار در زمان حمله مغول تخریب می‌شود و پس از آن، ارباب احمد رسولی‌ها، آن را خریداری کرده و در واقع بر خرابه‌های آن، عمارت کنونی را بنا می‌کند.

مرمت خانه بخردی در پنج دوره مختلف

محمدی با اشاره به مرمت این بنای تاریخی در دوره‌های مختلف، توضیح داد: ساکنان این خانه، با گذشت زمان در هر دوره‌ای این بنا را مرمت و در مواردی بازسازی کردند، بنابراین شواهدی از دوران زندیه، قاجار و پهلوی در این بنا به چشم می‌خورد. در زمان پهلوی اول، این خانه در دو نوبت و پس از انقلاب اسلامی، در یک نوبت مرمت شده است. مرمت پنجم هم مربوط به واگذاری این بنا از طرف صندوق است که توسط ما از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و در ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید.

او افزود: در واقع مرمت بنا حدود چهار سال طول کشید که دو سال از این زمان، برای مرمت تزئینات صرف شد. هزینه مرمت آن هم در مجموع حدود ۳۰میلیارد تومان بود که بیش از هجده میلیارد آن، مربوط به مرمت بنا بود و حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیارد صرف تجهیز این بنا شد.

مرمت قابل تحسین یک بنای فاخر

سرمایه‌گذار و بهره‌بردار خانه سرهنگ بخردی درباره فرآیند مرمت این بنا و تایید و رضایت کارشناسان فنی صندوق توسعه و احیا از این عملکرد، تصریح کرد: قبل از آغاز مرمت، یک تیم پنج نفره تشکیل شد که مستنداتی از معماری این بنا، اعم از از عکس‌ها و روایت‌ها جمع‌آوری کنند تا بتوانیم مرمت را دقیقاً بر اساس آن‌ها انجام دهیم و خانه را به همان شکلی که بوده، احیا کنیم. تمرکز و دقت بسیاری بر شیوه انجام آن داشتیم و مفتخریم که توانستیم رضایت و تأیید کارشناسان و متخصصان فنی صندوق را کسب کنیم.

محمدی اضافه کرد: اولین دلیل رضایتمندی کارشناسان فنی از مرمت این خانه تاریخی، این بود که تلاش داشتیم با استادکارهایی برای مرمت این بنا همکاری کنیم که به‌اندازه کافی برای این کار تخصص داشته باشند. سخت‌گیری‌های نظارتی از طرف اداره کل میراث اصفهان و همچنین فاخر بودن معماری این بنا، راهی جز مرمت حرفه‌ای و دقیق آن باقی نمی‌گذاشت.

شاخصه‌های ارزشمند معماری خانه سرهنگ بخردی

بهره‌بردار این بنای تاریخی با بیان ویژگی‌های منحر به فرد این بنا، توضیح داد: در جبهه شرق این عمارت، دو تالار داریم؛ یکی از آن‌ها تالار شکم دریده است که مربوط به دوران صفویه است که با دستگاه‌های ارزیابی، عمر نقاشی‌ها و رنگ‌ها تخمین زده شده است. در قسمت غربی بنا، معماری دوران زندیه دیده می‌شود. در قسمت شمال هم، شاهد تلفیقی از معماری زندیه و قاجار هستیم. سمت جنوب هم شواهدی از معماری صفویه دیده می‌شود.

این فعال عرصه بناهای تاریخی افزود: در این عمارت نمونه‌های ارزشمندی از آینه‌کاری، گچ‌بری، سنگ‌بری و کارهای چوب منحصر به فردی دیده می‌شود. حتی در زیرزمین شمالی، تنها نمونه کاربندی باز در کشور را داریم؛ معمولاً کاربندی‌ها را با آجر پر می‌کردند و می‌بستند اما کاربندی این خانه باز است، کاربندی نوعی پوشش است متشکل از لنگه طاق‌هایی با قوس معین که تحت قواعدی هندسی همدیگر را قطع می‌کنند.

محمدی گفت: این بنا، ملقب به موزه آثار ایران است. نشانه مهمی که این خانه را از دیگر بناها متمایز می‌کند، علاقه و گرایش صاحب اصلی خانه، ارباب احمد حاج‌رسولی‌ها، به تجملات است و تمام تلاش خود را کرده تا به دیگران ثابت کند فرد متمولی است. این موضوع را از حجم چوبی که در این خانه استفاده شده، و از آینه‌کاری و مقرنس‌ها که معمولا در یک خانه عادی استفاده نمی‌شده، می‌توان دریافت.

کاخ سرهنگ در میان برترین‌ها

محمدی خاطرنشان کرد: کاخ سرهنگ در رنکینگ سایت جهانی و معتبر تریپ ادوایزر، در اصفهان رتبه اول و در کشور رتبه ۱۳ را کسب کرده است. ما در مراحل مرمت، تلاش کردیم کاربری بنایی که یکپارچه بوده را تغییر دهیم، یعنی یک خانه بوده با یک آشپزخانه، یک سرویس بهداشتی و... . ما این خانه را به بیست اتاق تبدیل کردیم و این تغییرات، اصلی‌ترین چالش ما بوده که بتوانیم با این تعداد اتاق، بیشترین امکانات را با کمترین آلودگی صوتی و تداخل برای مهمانان داشته باشیم.

او ادامه داد: از طرفی، تأسیسات، اصلی‌ترین چالش ما در این خانه بود و سخت‌گیری‌های اداره کل میراث فرهنگی اصفهان نیز این چالش را دشوارتر می‌کرد. به‌خصوص اینکه این بنا نورچشمی آن‌ها بود و باعث شده بود که کوچک‌ترین تغییرات در این عمارت، توسط ۱۰ نفر رصد می‌شد. این عمارت، حدود ۱۲۰۰ متر زیربنا و ۲۵۰۰ متر ساخت دارد که شامل ۲۰ اتاق با ۸۶ تخت می‌شود و ضریب اشغال آن در حال حاضر به‌طور متوسط حدود ۳۵ تا ۴۰درصد است.

هسته اصلی کاخ سرهنگ، در حال بهره‌برداری است

محمدی در انتها به بخش‌های مختلف این کاخ اشاره کرد و گفت: این خانه هفت حیاط دارد که در حال حاضر، فقط دو حیاط آن در اختیار میراث فرهنگی است که برای مرمت به ما واگذار شده و تا امروز هسته اصلی این عمارت مرمت شده و در حال بهره‌برداری است.

وی افزود: در طرح توسعه، درخواست کردیم که مرمت غلام‌نشین این خانه را که یکی از این هفت حیاط بوده، آغاز کنیم. یک قسمت اندرونی هم دارد که یکی دیگر از حیاط‌هاست. سایر حیاط‌های این بنا نیز، به‌ طور کامل خالی و آپارتمان‌سازی شده است. تلاش می‌کنیم که بتوانیم حداقل سه حیاط را به شیوه قدیمی عمارت، احیا کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090700407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha