پایان مرمت سرای گلشن بازار اراک

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از پایان عملیات مرمت سرای گلشن بازار اراک خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، حسین محمودی اظهار گفت: عملیات مرمت برچیدن و اجرای مجدد ایوان طبقه دوم، تعویض تیرهای چوبی پوسیده و آسیب دیده و تخته کوبی، اجرای آجر فرش ایوان طبقه دوم، مرمت و اجرای اندود گچ جداره‌های داخلی، مرمت و اجرای اندود جداره بیرونی برف‌انداز، رفع خطر و مرمت پایه‌های آسیب دیده به سمت گذر اصلی با مشارکت شهرداری و نظارت کارشناسان این اداره کل با اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد ریال به اتمام رسیده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه در سال جاری  سراهای گلشن، نوذری، کاشانی، فدایی، بام بازار و قسمتهای دیگر شامل راسته اصلی(شمال جنوب)، (شرق‌ و غرب) با نظارت مستقیم کارشناسان مرمت شده است، افزود: به صورت همزمان مرمت‌های اضطراری، رفع خطر و انجام مرمت‌های اساسی دربخش‌های عمومی به ویژه راسته‌های اصلی بازار در دستور کار قرار دارد.

محمودی گفت: برای سال جاری ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی برای بازار تاریخی اراک پیش‌بینی شده است. هر سال مبلغی برای حفظ، نگهداری، مرمت و بازسازی این مجموعه تاریخی اختصاص می‌یابد. بازار اراک در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۵۵ با شمارهٔ ثبت ۱۲۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1402090800422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha