آغاز مرمت قلعه تاریخی مجیدخان در گُتوند خوزستان

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گتوند از آغاز فاز نخست کارگاه مرمت قلعه تاریخی مجیدخان بخش عقیلی این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، یعقوب نگهداری با اعلام این خبر گفت: فاز نخست کارگاه شامل نخاله برداری، رفع خطر اضطراری و مرمت اولیه است و اعتبار این طرح پنج میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی اداره‌‍کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خوزستان است که در سال جاری انجام می‌شود.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گتوند ادامه داد: مرحله نخست، حفظ و حراست این بنای تاریخی است و پس از تأمین اعتبار سایر مراحل اجرایی می شود، ضمن این‌که مرمت و رفع خطر دیگر آثار باستانی در سطح شهرستان در برنامه است.

او خاطرنشان کرد: این بنای تاریخی سال ۱۳۹۹ با پیگیری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خوزستان و اداره میراث‌فرهنگی شهرستان با شماره ۳۲۸۶۵ ثبت‌ملی شد.

نگهداری عنوان کرد: بنای تاریخی قلعه مجیدخان شهر سماله گتوند مربوط به اواخر قاجاریه است که اقدامات اولیه برای ثبت آن انجام شده بود و ابلاغ ثبت آن اعلام شد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گتوند اضافه کرد: این بنای زیبای تاریخی در مرکز شهر سماله از معدود قلعه‌هایی با ساختمان آجری بوده که در وسط شهر واقع شده است.

آرامگاه قیصر امین‌پور شاعر معاصر، امامزاده محمدبن زید(ع)، دریاچه و سد تنظیمی گتوند و سد بزرگ گتوندعلیا، ساحل رودخانه کارون، پارک جنگلی، دره و آبشارهای پل پرزین، دهستان کیارس، تپه باستانی چغا، دره انار، اصطبل‌های پرورش اسب و باغ‌های مرکبات در دو بخش مرکزی و عقیلی از ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری شهرستان گتوند هستند.

دیگر ظرفیت‌های گردشگری گتوند شامل بیشه‌زارها، سایت پروازی پاراگلایدر، نهر پادشاهی، منطقه گردشگری چهار کولان، شیخ‌سلیمان، سه پولو، پل چک اول، پل چک دوم، بند بهمن، آباره گچ‌سنگی، قلعه‌های تاریخی شهرسماله و روستای آبیدعلیباز هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090800439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha