شعب ویژه پرونده‌های قضایی میراث‌فرهنگی در کرمان تعیین شود

مدیرکل حقوقی و مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: تعیین شعب ویژه برای رسیدگی به موضوعات میراثی در کرمان می‌تواند در رفع چالش‌های این حوزه بسیار مؤثر باشد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، جمشید جعفرپور چهارشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۲ در نشست مشترک با دادستان کرمان اظهار کرد: دستگاه قضا مسئول صیانت از بیت‌المال است و مواریث‌فرهنگی یکی از مهم‌ترین بیت‌المال‌های ما هستند.

مدیرکل حقوقی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به وسعت بافت تاریخی کرمان اظهار کرد: استان کرمان از غنای میراث‌فرهنگی برخوردار است و با وجود تمام داشته‌های تاریخی و فرهنگی آن، به لحاظ حقوقی مشکل حاد و غیرقابل حلی در این استان نداریم.

او ادامه داد: همکاری دستگاه قضایی استان کرمان یکی از مهم‌ترین دلایل نداشتن مشکل حقوقی در این استان است که خوشبختانه در سایۀ این همکاری‌ها توانسته‌ایم به توفیقات مهمی در حیطۀ حفظ و صیانت از مواریث فرهنگی و گردشگری و رفع مشکلات حقوقی و قضایی دست یابیم.

پرونده های مرتبط با میراث‌فرهنگی با جدیت پیگیری می‌شود

دادستان کرمان با بیان اینکه پرونده‌های قضایی مرتبط با آثار تاریخی و میراث‌فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، گفت: این پرونده‌ها با تعیین شعبه و قاضی ویژه، همچون سایر موارد با حساسیت و جدیت پیگیری خواهند شد.

مهدی بخشی در ادامه این جلسه نیز یادآور شد: استان کرمان بیشتر به پسته و معادن کشور و جهان جلوه داده شده در حالی که در حال حاضر پایتخت مقاومت بودن جهان اسلام و میراث‌فرهنگی، شاخصه مهمی است که این استان باید با آن هویت شناخته شود و هفت‌هزار اثر شناخته‌شده، ١٠ اثر ثبت جهانی و ٧٠٠ اثر ملی در کرمان وجود دارد.

او با اشاره به توسعۀ گردشگری مقاومت به‌واسطۀ وجود مرقد شهید سلیمانی بیان کرد: معادن استان بالاخره تمام می‌شود اما آن‌چه مانا است میراث‌فرهنگی است و وظیفۀ همۀ ما حمایت از این آثار است.

دادستان کرمان حضور بی‌رویه اتباع در بافت قدیمی شهر که هیچ دلبستگی به هویت فرهنگی ما ندارند را از موجبات آسیب‌دیدگی این مناطق اعلام کرد و گفت: مواریث فرهنگی ما باید به دست خودمان باشد.

او همچنین خاطرنشان کرد: اگر استان کرمان حائز رتبه‌های برتر کشور به لحاظ میراث تاریخی و فرهنگی است، باید با این رتبه نیز دیده شود و امکانات و اعتبارات لازم را برای این استان در نظر بگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090900500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha