افزایش صادرات چمدانی صنایع دستی‌تربت حیدریه به کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه از افزایش صادرات صنایع‌دستی این شهرستان به بیش از ۱۰ کشور دنیا خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی علی محمدی با اعلام این خبر افزود: شهرستان تربت حیدریه یکی از شهرستان‌های شاخص در حوزه صنایع‌دستی در سطح استان و کشور است و خوشبختانه صادرات چمدانی صنایع‌دستی ازابتدای سالجاری با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه ادامه داد: یکی از دلایل افزایش صادرات نوآوری و خلاقیت در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی به‌ویژه تلفیق و کاربری سنگ عقیق به عنوان یکی از ظرفیت‌های خدادادی در معادن این منطقه است که در همین خصوص از ظرفیت مراکز علمی ،دانشگاهی و مرکز رشد شهرستان استفاده شده است. 

او تصریح کرد: تولیدات  چرمی دست‌دوز، خراطی چوب، تولیدات نمدی، بافته‌های داری، گوهرتراشی (عقیق) و رودوزی‌های سنتی به ترتیب بیشترین صادرات چمدانی را داشته‌اند که  بیشتر به کشورهای سوئد،آمریکا ،کانادا، استرالیا، ترکیه، لبنان، آذربایجان، عراق، امارات و اتریش صادر شده است.

محمدی گفت: در شهرستان تربت حیدریه تعداد ۱۳۰۰ هنرمند در بیش از ۲۰  رشته صنایع‌دستی  از جمله ابریشم‌کشی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، زیور آلات سنتی، ابریشم بافی، تولیدات چرمی، خراطی، فرت بافی، گلیم بافی، نمدمالی، منبت، زریبافی، رنگرزی سنتی، سفال، سرامیک، میناکاری، رودوزی‌های سنتی، حکاکی، قفل سازی و ... فعال می‌باشند.

بخش بایگ یکی از بخش‌های مهم شهرستان و قطب تولید ابریشم ایران با بیش از ۹۰ درصد نخ ابریشم تولیدی است که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ روستای بسک و شهر بایگ این بخش به‌عنوان روستا و شهر ملی صنایع‌دستی در رشته ابریشم کشی به ثبت ملی رسید و عقیق سفید  تربت حیدریه دارای شهرت ملی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090900508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha