جهاد دانشگاهی مسئله‌محور به حوزه صنایع دستی ورود کند

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: جهاد دانشگاهی هرجا مسئله محور وارد شده موضوع حل شده است، لذا در حوزه صنایع‌دستی نیز همین را خواستاریم.

به گزارش میراث‌آریا، مریم جلالی در نشست بررسی زمینه‌های همکاری در حوزه صنایع‌دستی و فعالان آن با جهاد دانشگاهی کشور که صبح امروز ۱۱ آذرماه ۱۴۰۲ در محل سازمان جهاد دانشگاهی برگزار شد، با بیان اینکه بین توسعه و صنایع‌دستی فاصله افتاده است، گفت: دور افتادگی صنایع‌دستی از ادبیات توسعه منجر شده تا سیاست‌گذاری‌های ما ارزش آفرینی لازم را نداشته باشد که در تلاش برای بهبود وضعیت هستیم.

او با اشاره به اینکه توانمندی‌های غیرکلاسی در دانشگاه‌ها قبلا توسط جهاد دانشگاهی مدیریت می‌شد، گفت: جهاد نیازهای خیرخواهانه و حرکت درونی و جوشش مردمی است و دانشگاه هم بینش و علم را نشان می‌دهد و فلسفه ایجاد جهاد دانشگاهی تلفیقی از این دو نگاه است.

جلالی با اشاره به اینکه صنایع‌دستی در حوزه کیفیت بخشی و استانداردسازی در حوزه محصول نیاز به پیوند با دانش آکادمیک دارد، گفت: بخشی از فعالان ما در دایره استاد-شاگردی هستند و مجموعه‌ای از کنش‌گران نیز در این حوزه هستند پس جهاد دانشگاهی می‌تواند، نقش خود را ایفا کند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با اشاره به برخی از موازی‌کاری‌ها، تصریح کرد: غالب حوزه‌ها در حوزه‌های صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند و بعضاً هم شاهدیم که ماحصل این فعالیت‌ها تحسین برانگیز هم نیست.

او با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم و دوران وزارت مهندس ضرغامی تسهیلات خوبی گرفته‌ایم و از ظرفیت تبصره ۱۸ بهره برده‌ایم، گفت: در گذشته تسهیلات صرفا حمایتی و به تولید متصل نبود، اما تسهیلات توانمندسازی را در پیش گرفته‌ایم تا هدفمند جلو برویم. همچنین همه بخش‌های متعدد فعال در صنعت صنایع‌دستی را در نظر گرفته‌ایم.

جلالی به شبکه صنایع‌دستی در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم در این حوزه کمک‌رسان و کمک کار جهاد دانشگاهی باشیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با اشاره به اینکه ارتباطات، اختیارات و اعتبارات را می‌توانیم در یک پروژه واحد احصا کنیم و عملیاتی و نتیجه‌بخش جلو برویم گفت: در دو سال باقیمانده دولت سیزدهم باید با یک پروژه و به صورت مصداقی اقدام کنیم و در این زمینه کوشا باشیم تا نتیجه آن به طور ملموس برای مردم هویدا شود.

او تصریح کرد: حوزه محیط زیست، هنری و زیست بوم بخش‌هایی است که می‌توانند کاملا به صنایع‌دستی مرتبط باشند.

جلالی خاطرنشان کرد: عناوین درسی صنایع‌دستی قدیمی است و جدای از آن در برخی از رشته‌های جدید جایی برای صنایع‌دستی در نظر گرفته نشده است که این مسئله برای ما اهمیت دارد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با اشاره به اینکه نگران ساختارهای جدید و در حال تولید هستیم، گفت: به چرخ اجرا، مدام در حال سرب زدن هستیم، باید عملیاتی اقدام کنیم و به جای ساختارهای جدید از ظرفیت‌های موجود بیشتر استفاده کنیم.

او تاکید کرد: باید ‌مسئله‌محور جلو برویم و جهاد دانشگاهی هرجا مسئله‌محور وارد شده مسئله حل شده لذا در حوزه صنایع‌دستی نیز همین مسئله را خواستاریم.

صنایع دستی باید احیا شود

حسن مسلمی نایینی رییس سازمان جهاد دانشگاهی کشور با بیان اینکه صنایع‌دستی در این سال‌ها جزو بخش‌های مهجور و کمتر مورد توجه بوده است، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در طول این دوران فعالیت خود، بیشتر به دنبال خلأهای جامعه بوده و امروز صنایع‌دستی هم کمتر مورد توجه است.

او با اشاره به اقدامات جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری و صنایع نرم هم اقدامات متعددی در این سال‌ها انجام شده است، گفت: یکی از معاونتإ‌های سازمان ما تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان است که در زمینه‌های متعدد مانند برگزاری نمایشگاه، کارگاه‌های متعدد در حوزه‌های صنایع‌دستی، برندینگ و… سعی کرده تا نقش‌إآفرینی کند.

مسلمی نایینی با اشاره به جهاد دانشگاهی و اقدامات مربوط به حوزه مشاغل خانگی تصریح کرد: بیش از ده هزار نفر در صنایع‌دستی و صنایع خانگی آموزش دیده‌اند و یکی از اهداف ما هم کمک به دولت‌های مستقر بوده که در این باره اقدام می‌کنیم.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به اینکه صنایع‌دستی باید احیا شود، گفت: فعالان صنایع‌دستی مشکلات متعددی دارند و حمایت‌ها و تسهیلات و… جزو مشکلات آنهاست و ما می‌توانیم که در راستای تجاری‌سازی کمک زیادی به این بخش بکنیم و منشا همکاری خوبی شود.

از چابکی سیستم جهاد دانشگاهی در حوزه صنایع دستی استفاده کنیم

محمدحسین ایمانی خوشخو رییس پردیس علم و فناوری و صنایع نرم با بیان اینکه سه روز پس از انتصاب خانم جلالی جلسه‌إای در پارک علم و فناوری داشتیم، گفت: جهاد دانشگاهی نهادی است که به دلیل چالش‌های مدیریتی در کشور تاکنون توانسته است که پابرجا بماند و برخلاف دیگر نهادهای انقلابی بیش از چهل سال فعال است.

او با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در همه  حوزه‌ها فعال است، گفت: فرهنگ یکی از این حوزه‌های مهم است و شورای فرهنگی به کمک مدیریت جدید در حال تشکیل است.

ایمانی خوشخو با بیان اینکه کم کاری در حوزه فرهنگ منجر شده تا نظام امروز از فرهنگ مجبور به دفاع در مقابل برخی هجمه‌ها باشد، گفت: صنایع‌دستی در دنیا مزیت دارد ما با میراث، هنر و صنایع‌دستی در دنیا مطرح هستیم اما رقیب‌های ساختگی و عدم توجه گذشته امروز خطرناک است.

رییس پردیس علم و فناوری و صنایع نرم بیان کرد: با تاسیس پردیس‌ها و مراکز رشد و نوآوری تخصصی در حوزه صنایع‌دستی همچنین با استفاده از ظرفیت شبکه‌ای جهاد دانشگاهی در کشور می‌توانیم بسیاری از ظرفیت‌ها را رشد دهیم. شما از چابکی این سیستم می‌توانید بهترین استفاده را داشته باشید.

او افزود: با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی می‌توانیم بازنگری عناوین درسی و تعریف دروس جدید را داشته باشیم و تیمی مشترک از دانشگاه و وزارتخانه تشکیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091100588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha