اقدامی جهادی در بهسازی محور مسجد جامع قم

سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم شهرداری قم، در راستای اهداف بازآفرینی شهری و احیای محورهای تاریخی فرهنگی شهر قم، از چندی قبل بهسازی محور تاریخی فرهنگی مسجد جامع تا پامنار را شروع کرده است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، در راستای تسریع عملیات بهسازی محور مسجد جامع تا پامنار، کف‌سازی ۷۰۰ مترمربع این محور به ‌صورت جهادی در ۱۰ روز انجام شد.

در این زمینه به منظور برگزاری هر چه باشکوه‌تر یادبود شهدای محله مسجد جامع و همزمانی آن با بهسازی این محله، با افزایش تعداد گروه‌ها و ساعات کاری، تسریع کف‌سازی توسط سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم شهرداری قم به ‌صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.

مسجد جامع شهر قم (مسجد جامع عتیق) به شماره ۱۹۴ در ۹ مرداد سال ۱۳۱۳ هجری خورشیدی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در محله مسجد جامع، نزدیک دروازه ری سابق (بلوار عمار یاسر، کوچه ۱۵) قرار دارد. این مسجد، دوازدهمین مسجد جامع کشور است.

قدمت مسجد مذکور که در قرن سوم هجری قمری توسط «ابو الصدیم حسین ابن علی ابن آدم اشعری» بنا شده است، به بیش از یک‌هزار سال می‎رسد. بنای اولیه این مسجد متعلق به دوره سلجوقیان است و ساخت گوشواره‌ها و شبستان‌های شرقی و غربی و زیرزمین آن در دوره‌های صفویه و قاجار صورت گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091400724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha