افزایش مشارکت ۲ دستگاه برای پرداختن به فعالیت‌های فرهنگی

نشست هم‌اندیشی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس برگزار شد.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، سید موید محسن‌نژاد در این نشست که امروز ۱۴ آذرماه ۱۴۰۲ برگزار شد گفت: فعالیت‌های فرهنگی حد و مرز ندارد و هرچه در جامعه کارهای فرهنگی انجام شود باز هم کافی نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان فاس با قدردانی از رویکرد تعامل و همکاری مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس افزود: فعالیت برای نسل امروز در شاخه‌های مختلف فرهنگی و هنری درزمینه های نشر کتاب، ساخت فیلم، نمایش، هنرهای تجسمی، نمایش آثار موزه ای و. زمینه را برای رشد و تعالی فرهنگی به‌ویژه برای نسل جوان فراهم می‌کند.

او ادامه داد: هر وقت که کارهای فرهنگی در جامعه کم‌رنگ‌تر بوده شاهد آسیب‌های اجتماعی بیش‌تری بوده‌ایم.

محسن نژاد فعالیت‌های فرهنگی این اداره کل در بافت تاریخی شیراز را نمونه‌ای از یک کار فرهنگی تأثیرگذار و اشتغال‌زا بیان کرد و گفت: این اداره کل در محله بالا کفت بافت تاریخی طرح هر خانه یک کارگاه را اجرا کرد که از نمونه‌های کارهای فرهنگی موفق برای ایجاد اشتغال جوانان و خانواده‌ها در حوزه صنایع‌دستی بوده است  و موجب ترویج فرهنگ استاد و شاگردی و آموزش رشته‌های مختلف صنایع‌دستی شده است.

او اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آمادگی دارد با مرکز اسناد و کتابخانه‌های ملی در اجرای برنامه‌های فرهنگی و انتشارات همکاری کنند.

در ادامه این جلسه مدیر مرکز اسناد و کتابخانه‌های ملی در سخنان خود به تشریح فعالیت‌های مرکز اسناد و کتابخانه ملی گفت: مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس به‌عنوان مهم‌ترین مرکز در کشور است که در محدوده فارس و کهکیلویه و بویراحمد مدیریت می‌کند

او با اشاره به اینکه مرکز اسناد دارای موزه، گالری تاروپود و آرشیو ملی است گفت: این ظرفیت‌ها قابلیت توسعه کارهای فرهنگی و نمایشگاه‌های مشترک را دارد.

منوچهری ادامه داد: سوابق فعالیت‌های پژوهش باستان‌شناسی تا ۱۰۰ سال اخیر در مرکز نگهداری اسناد کتابخانه حفظ و نگهداری شده است که می‌تواند مورداستفاده پژوهشگران و دانشجویان قرار گیرد.

مدیرکتابخانه و مرکز اسناد ملی فارس افزود: این مرکز همچنین اسناد و مدارک منتشره را نگهداری می‌کند که آرشیو اطلاعاتی موجود مورداستفاده پژوهشگران قرار می‌گیرد.

او همچنین به وجود نسخ خطی ارزشمند تاریخی در این مرکز اشاره کرد و گفت: این نسخ دارای ارزش هنری، ادبی و سندیت هستند که کار پژوهششی در مورد آن‌ها انجام نشده است..

او آرشیو ملی هفت هنر را از دیگر داشته‌های مرکز اسناد و کتابخانه ملی نام برد و گفت: در این آرشیو ملی، قرآن‌های خطی که فارس زبانان آن‌ها را نگاشته اند به‌صورت دیجیتالی و باقابلیت جستجو نگهداری شده‌اند که به‌عنوان یک منبع مهم اطلاعاتی است.

 روح الله منوچهری افزود: از ظرفیت دانشجویان در سطوح کارشناسی ارشد و دکترا با همکاری دانشگاه هنر شیراز استفاده می‌شود تا پایان‌نامه‌ها به‌صورت هدفمند  و در راستای تکمیل پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز اسناد و کتابخوانه ملی انتخاب و تدوین شوند.

او در ادامه به جمع‌آوری نسخ قدیمی از کتاب‌های ادبی کهن مانند شاهنامه فرودسی، دیوان حافظ شیرازی و گلستان و بوستان سعدی شیرازی از سراسر جهان اشاره کرد و گفت: نسخه‌های مربوطه در قالب نرم‌افزار تهیه و رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091600872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha