دریافت بیش از هزار و ۱۷۶ ایده در رویداد ملی مسئله محور «شوق زیارت» در مشهد

مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی گفت: تاکنون ١١٧۶ ایده در بخش عمومی و ٢٢٠ ایده توسط مردم و ٩۵۶ ایده توسط دانش‌آموزان برای رویداد ملی مسئله محور «شوق زیارت» ارسال شده است.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، محمدعلی توسلی در نشست خبری فراخوان ایده‌های خلاقانه ارائه خدمات فرهنگی و رفاهی در میزبانی از زائران نوروزی حرم مطهر رضوی با عنوان «رویداد ملّی مسئله‌محور شوق زیارت» که امروز در سالن جلسات شهید باهنر شماره دو استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: نوروز امسال به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان متفاوت است لذا تصمیم گرفته شد رویداد ملّی مسئله‌محور «شوق زیارت» با موضوع ارائه خدمات فرهنگی و رفاهی در میزبانی از زائران نوروزی حرم مطهر رضوی برگزار شود.

مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به جزئیات فراخوان این رویداد افزود: خدمات اسکان و رفاه، مدیریت حمل‌ونقل، فرهنگ تبلیغی، فرهنگ میزبانی، نظارت و تنظیم بازار، بهداشت، درمان و محیط زیست، زائران خارجی و عرب‌زبان، سوغات زائر، اجتماعی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات، خدمات امداد و نجات، خدمات شهری، خدمات انتظامی، امنیتی و ترافیکی از جمله محورهای این رویداد ملّی است. باید گفت در این رویداد از ایده‌های خلّاقانه مردم استفاده خواهیم کرد و در این خصوص اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شد.

او با اشاره به این موضوع که اطلاع‌رسانی از طریق دستگاه اجرایی، استانداری، کمیته‌های ستاد خدمات سفر، تشکل‌های مردمی، بازاریان و اصناف انجام شده است، تأکید کرد: بازده زمانی برای ارائه ایده‌ها از ١۵ تا ٢٠ آذر ماه است. بررسی و داوری ایده‌ها از ٢٠ تا ٢۵ آذرماه در کمیته‌های مختلف انجام می‌شود و اعلام نتایج و برگزاری رویداد حضوری از ٢۶ تا ٣٠ آذرماه خواهد بود و اجرای ایده‌ها از پایان آذرماه تا پایان تعطیلات نوروز است.
توسلی با تأکید بر این موضوع که تاکنون ١١٧۶ ایده در بخش عمومی؛ ٢٢٠ ایده توسط مردم و ٩۵۶ ایده توسط دانش‌آموزان ارسال شده است، ادامه داد: علاقه‌مندان می‌توانند ایده‌های خود را تا ۲۰ آذرماه ۱۴۰۲ با مراجعه به سایت www.idezee.ir به ثبت برسانند. در این راستا باید گفت؛ ایده‌ها باید شفاف، صریح و قابل اجرا باشد.

مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به جوایز درنظر گرفته شده برای ایده‌های برتر خاطرنشان کرد: کمک ‌هزینه سفر زیارتی به مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی برای ۸ خانواده، کمک هزینه سفر زیارتی به شهر قم و حرم حضرت معصومه (س) برای ۸ خانواده و کمک هزینه سفر زیارتی به شهر شیراز و حرم مطهر شاهچراغ برای ۸ خانواده؛ هدایای در نظر گرفته شده برای نفرات برتر است.

هم‌چنین مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان رضوی در این نشست با اشاره به مسائل مرتبط با میزبانی زائران در عرصه‌های مختلف، اظهار کرد: خدمات اسکان و رفاه، مدیریت حمل‌ونقل برون شهری و درون شهری، فرهنگ تبلیغی و فرهنگ میزبان، خدمات، انتظامی، امنیتی و ترافیک، نظارت و تنظیم بازار، بهداشت درمان و محیط‌ زیست، اجتماعی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات، زائران خارجی و مخصوصاً عرب‌زبان، خدمات امداد و نجات، خدمات شهری و سوغات زائر از جمله مسائل مرتبط با میزبانی زائران در عرصه‌های مختلف است.

سید جواد موسوی افزود: راهکارهای افزایش رغبت مردم مشهد برای اسکان زائران در منازلشان، روش‌های راهنمایی و اطلاع‌رسانی فراگیر محل‌های اسکان به زائران، راهکارهای افزایش حضور مردم مشهد برای ارائه خدمت حمل‌ونقل به زائران در مشهد، آسیب‌شناسی فرهنگی خدمات حمل‌ونقل برون‌شهری و درون‌شهری، راهکارهای افزایش رضایتمندی زائران از حمل‌ونقل درون‌شهری، راهکارهای ارائه خدمات فرهنگی به زائران از مبدأ تا مبدأ و اینکه چگونه زائرانی که با خودرو شخصی سفر می‌کنند را با مفهوم زیارت آشنا کنیم و راهکارهای خدمات فرهنگی در مبدأ و مسیر نمونه‌هایی از راهکارهایی است که در این رویداد می‌توان برای آن ایده داد و مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

او ادامه داد: از دیگر راهکارهایی که می‌توان به آن اشاره کرد راهکارهای خدمات فرهنگی در مبادی ورودی مشهد و خدمات فرهنگی در سطح شهر مشهد با تأکید بر نقاط مرتبط با زائر، اسکان، بازارها، معابر منتهی به حرم مطهر و...، تعمیق مفهوم زیارت برای کودکان و نوجوانان، آموزش آداب زیارت به زائران، نظارت هوشمند بر بازارها، نحوه آموزش مسائل بهداشتی به زائران، ارتقای انتخاب سفر زیارتی به مشهدالرضا برای زائران خارجی، افزایش سهم محصولات فرهنگی در سبد سوغات، کاهش آسیب‌های اجتماعی در ایام پیک حضور زائران در موضوعاتی مانند عفاف و حجاب، معتادان متجاهر، کودکان کار، ارتقای راهنمایی و اطلاع‌رسانی به زائران در عرصه‌ها و راهکارهای افزایش خدمات امداد خودرو و امدادونجات و ... در فضاهای مختلف جاده‌ها راهکارهای افزایش خدمات شهری مانند سرویس بهداشتی، پارکینگ و ... در مشهد مقدس به ویژه در حرم مطهر رضوی و آسیب شناسی محدودیت‌های ترافیکی در حریم حرم و ترافیکی است.

هم‌چنین مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ادامه این نشست اظهار کرد: امیدوارم در این رویداد با اطلاع‌رسانی انجام شده رویداد بزرگ و خوبی رقم بزنیم. در همه عرصه‌ها همواره مردم می‌توانند بهترین برنامه‌ها، تدابیر، موضع‌گیری‌ها و راهنمایی‌ها را به خادمان داشته باشند. این رویداد طراحی شده است تا بتواند نظرات مردم را بدون واسطه دریافت کند و مردم بتوانند آنچه در ذهن خود دارند به صورت ایده به مسئولان و خادمان منتقل کنند و آن‌ها نیز با برنامه‌ریزی دقیق‌تر خدمات‌رسانی بهتری داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صاحبقرانی ادامه داد: هدف از این رویداد ارائه خدمات فرهنگی و میزبانی متناسب با نیاز زائران است. همچنین بتوانیم مشارکت مردم را در میزبانی از زائران افزایش دهیم و هدف دیگر ما تبدیل مشهد به کانونی برای طرح‌های فرهنگی و مذهبی در سطح ملّی و بین‌المللی است.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: شرایطی را برای این رویداد پیش‌بینی کردند که شرکت در این رویداد برای همه مردم آزاد در هر نقطه است. هیچ محدودیت سنی، جنسیتی و ... وجود ندارد. ایده‌ها شفاف، صریح، قابل اجرا و متناسب با زیارت زائران امام رضا(ع) باشد. هر فردی می‌تواند چند ایده را ثبت کند و ایده‌ها در خصوص بانوان دارای اولویت است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091700886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha