گیلان بازارچه دائمی صنایع دستی نیاز دارد/ مشاغل کارگری جایگزین گلیم بافی شده است 

هنرمند و مسئول تعاونی گلیم بافی گیلان با بیان این که وجود یک بازارچه دائمی صنایع دستی در گیلان یک نیاز مهم و اساسی است، ‌تصریح کرد: هنوز نتوانستیم بازارچه‌ دائمی در استان خودمان داشته باشیم و به طور مستقیم بتوانیم به گردشگران دست بافته هایمان را عرضه کنیم.

محمدکاکایی در گفت وگو با میراث آریا با بیان این که گلیم عنبرانی جزو گلیم های اصیل ایرانی است و به ثبت ملی رسیده است،‌ اظهار کرد: عنبران یکی از شهرهای استان گیلان است که اقتصاد صنایع دستی با گلیم بافی در آن سهم زیادی دارد به طوری که در یک منطقه عنبران۶۰ درصد جامعه گلیم باف هستند.

هنرمند گلیم بافی گیلانی با بیان این که برای 2 هزار بانوی هنرمند اشتغال زایی کرده است، گفت: این افراد از اقشار ضعیف‌ جامعه به شمار می روند و به صنایع دستی پناه آورده اند اما به رغم فعالیت زیاد،‌ نبود بازار و عدم حمایت کاملی از سوی دولت ها منجر شده تا سود دلالان از سود هنرمند و تولیدکننده بیشتر باشد.

او با گلایه از این که قیمت یک پادری از  ۳۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان است،‌ تصریح کرد: اگر دولت به خوبی از ما حمایت کرده و زمینه حضور ما در نمایشگاه های بین المللی را فراهم کند.

کاکایی با بیان این که وجود یک بازارچه دائمی صنایع دستی در گیلان یک نیاز مهم و اساسی است،‌ گفت: هنوز که هنوز است نتوانستیم بازارچه‌ دائمی صنایع دستی در استان خودمان داشته باشیم و مستقیما بتوانیم به گردشگران دست بافته هایمان را عرضه کنیم.

این هنرمند گلیم بافی با اشاره به این که هنر گلیم‌بافی جای خود را در خانواده های بومی از دست داده است، اظهار کرد: هنری که از والدین به فرزندان منتقل می شده امروز جای خود را به کشاورزی و کارگری داده است و خانواده‌ها بیشتر درگیر این مسائل هستند.

او با تاکید بر این که امروز تولید ما از هزار متر در ماه به کمتر از 200 متر رسیده است،‌ گفت: تحریم ها و کاهش گردشگران جزو مسائلی است که منجر به این کاهش بافت شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091800899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha