دولت به تولیدات صنایع دستی بانوان روستایی توجه کند

هنرمند پشم بافی گیلان از لزوم آموزش در حوزه های برندینگ و بازاریابی برای تولیدکنندگان روستایی یاد کرد و گفت: نیاز داریم که در دولت جدید توجه ویژه ای به ما شود و در اقدامی حداقلی، حضور ما را در نمایشگاه ها فراهم کنند و اجازه بدهند این هنر را معرفی کنیم.

سکینه پورمحمود هنرمند گیلانی در گفت وگو با میراث آریا با بیان این که با وجود تحصیل در رشته ادبیات،‌ به سمت صنایع دستی رفتم، گفت: تصمیم گرفتم که امانتی را که از نسل گذشته به جا گذاشته اند را به نسل بعدی منتقل کنم.

هنرمند پشم بافی گیلان افزود: تلاش کردیم که در حوزه تولید پشم خودکفا باشیم و در همین راستا از پشم گوسفندان خودمان که در بهترین موقعیت جغرافیایی و با بهترین کیفیت طبی، درمانی و پوشش است، استفاده کنیم.

او با اشاره به این که این هنر سنتی منسوخ شده را احیا کردیم،‌ گفت: پارچه‌های شالی ماهوت منسوخ شده را احیا کردیم که ثبت جهانی نیز شده است و توانستیم بازار این هنرهای دستی را فراهم کنیم.

پورمحمود در خصوص این هنردستی اظهار کرد: پشم‌ها شسته شده حلاجی می شود و بعد از آن ریسندگی و تابندگی اتفاق می‌افتد از طرفی پارچه های مشبک تولید شده نمدبافی می شوند و پس از آن تولیدات بسیار خوبی را داریم که شامل پارچه های شالی ماهوت منطقه تالش استان گیلان می شود.

هنرمند پشم بافی گیلان با اشاره به این که امروز هنر منسوخ شده پشم بافی در قالب شال و لباس و دیگر توسط مردم استفاده می شود، گفت: در این 20 سال فعالیت تلاش کردم تا در راستای مشاغل خانگی و رونق آن قدم بردارم. امروز خانه هایی را داریم که در آن زنان مشغول ریسندگی هستند.

او با بیان این که برای برخورداری از بازار مناسب تلاش کردیم تا گلدوزی و دیگر هنرهای دستی را نیز با پشم بافی تلفیق کنیم، تصریح کرد: علاوه بر این تولیدات متنوع و امروزی مانند دست کش، کلاه و ... را نیز به دیگر تولیدات کلاسیک خود افزودیم.

این بانوی هنرمند افزود: نیاز داریم که در دولت جدید توجه ویژه ای به ما شود و در اقدامی حداقلی، حضور ما را در نمایشگاه ها فراهم کنند و اجازه بدهند این هنر را معرفی کنیم.

پورمحمود با اشاره به این که برندسازی و آموزش های متعدد یکی از نیازهای این چنین تولیدکنندگانی است، اظهار کرد: لازم است در مباحث امروزی و مدرن مانند بازاریابی،‌ب رندینگ و ... آموزش ببینیم و این آموزش لازمه حمایت مدیریت استان از ماست وگرنه در این روستاها اگر توجه ادارات کل نباشد فراموش می شویم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091800900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha