همایش پژوهش‌های باستان‌شناسی سد کانی‌سیب پیرانشهر برگزار می‌شود

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: همایش پژوهش‌های باستان‌شناسی سد کانی‌سیب حوضه رودخانه زاب کوچک، شمال غرب ایران برگزار می‌شود.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، داوود فرازی با اعلام این مطلب اظهار کرد: این همایش توسط پژوهشگاه باستان‌شناسی و با همکاری شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برگزار می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: زمان برگزاری این همایش ساعت ۹ صبح روزهای ۲۸ و ۲۹ آذر ۱۴۰۲ در محل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به آدرس تهران، بزرگراه مدرس، تقاطع آفریقا، خیابان بیدار است.

او ادامه داد: مطالعات باستان‌شناسی در سد کانی‌سیب پیرانشهر از سال ۹۵ آغاز و در چند فصل کاری ادامه داشته و یکی از بزرگترین پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران در حوزه نجات‌بخشی است که به صورت مشترک از سوی پژوهشکده باستان شناسی کشور و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی در پیرانشهر انجام شده است.

فرازی گفت: در کاوش‌های انجام شده از سد کانی‌سیب آثاری از دوران کالکولیتیک (فرهنگ دالما)، آثار متنوع عصر مفرغ، سازه‌های عظیم دوران عصر آهن، محوطه‌های متعدد با تاریخ‌گذاری اشکانی، ساسانی و اسلامی یافت شده که همگی موید وجود شرایط اقلیمی مناسب برای حیات بشر در طول هشت هزار سال گذشته بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091900963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha