حصیربافی های سیستان به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان وبلوچستان گفت: حصیرهای سنتی که توسط بومیان منطقه سیستان بافته می شود به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان وبلوچستان، محمدهادی طهرانی مقدم گفت: حصیر بافی یکی از صنایع دستی اصیل مردم سیستان است که از دیرباز به این هنر مشغول بوده اند و اشتغالزایی خوبی نیز برای مردم داشته اما طی سال های اخیر به دلیل خشکسالی های تالاب هامون فعالان این حوزه را قدری با چالش مواجه کرده است.   

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان وبلوچستان تاکید کرد: علی رغم مشکلات موجود باز هم حصیربافی هایی که هنر دست مردم سیستان است و به زبان محلی به آن خولک گفته می شود در حال حاضر به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود و مشتریان خاص خود را نیز دارد و از آن برای تزئین درب و پنجره ورودی ساختمان‌ها استفاده می‌شود که زیبایی چشم نوازی دارد.   

به گفته طهرانی مقدم، این هنر بیشتر در روستاهای نزدیک به دریاچه و تالاب هامون و کوه خواجه رونق داشته و نمونه بارزی از کار گروهی و خانوادگی است و تلاش می کنیم تا حمایت های لازم از فعالان این عرصه انجام شود.   

اشتغال زایی برای 40 نفر 

یکی از کارآفرینان حصیر باف در منطقه سیستان در این باره گفت: از طریق حصیربافی علاوه بر تامین مخارج خانواده خود، زمینه اشتغال برای 40 نفر دیگ را فراهم کرده ام که امرار معاش و گذران زندگی می کنند.   

حبیب صیاد که ساکن روستای فقیرلشکری از توابع شهرستان نیمروز است، افزود: برای این کار ابتدا لوخ یا خولک را از دریاچه تهیه کرده و به همراه سایر وسایل مورد نیاز به بافندگان خانگی تحویل می دهیم و آن ها در خانه اقدام به بافت می کنند.  

به گفته او پس از خشک شدن تالاب هامون به ناچار خولک های لازم را از شمال کشور تهیه می کنیم که باعث افزایش هزینه شده اما باز هم محصول تولیدی نهایی مشتری های داخلی و خارجی خود را دارد که نیاز است تا دستگاه های متولی ضمن حمایت لازم در این خصوص، برای بیمه فعالان حوزه نیز تدبیر کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092001033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha