سرای تاریخی دادرس اهواز مرمت شد/ آمادگی میراث‌فرهنگی برای بهره‌برداری از بنا

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان از اتمام عملیات مرمت بنای تاریخی دادرس اهواز خبر داد و گفت: چنانچه مالک خصوصی این بنای تاریخی، قصد اجرای هرگونه طرح فرهنگی در راستای توسعه گردشگری را داشته باشد، از آن استقبال می‌کنیم و آمادگی هرگونه همکاری هستیم.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدمحسن حسینی اظهار کرد: منزل دادرس یکی از بناهای تاریخی ارزشمند شهرستان اهواز است که دیواره‌های آن به دلیل فرسودگی، دچار تخریب‌ها و ترک‌های بزرگ شده بودند.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان افزود: از همین‌رو، اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان به‌منظور مرمت اضطراری، استحکام‌بخشی و جلوگیری از هرگونه تخریب در راستای حفظ این اثر ارزشمند، با تأمین مبلغی درحدود یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی، به عقد قرارداد با پیمانکار ذی صلاح اقدام کرد.

او تصریح کرد: استحکام و مقاوم‌سازی منزل دادرس شامل مرمت طاق کنار راه‌پله بام، برداشت ایوان طبقه اول و تعویض چوب‌ها و اجرای دوباره آن، برداشت مرحله به مرحله سقف بام و اجرای دوباره آن، ایزوگام سقف، برداشت سقف فرسوده در اتاق ورودی به طبقه اول و اجرای سقف قمشی پوش، سامان‌دهی به طاق‌ها و بازشوها توسط میکروپایل‌ها (میله‌های گالوانیزه ضدرنگ)، مرمت و جازنی آجرهای فرسوده، بندکشی دیواره‌های ضلع شرقی و شمالی و دوخت و دوز ترک سرتاسری در دیواره شمالی بود که با پایان یافتن عملیات، اقدامات مرمتی انجام شده در این بنای تاریخی به مالک آن ابلاغ و تأکید شد که در راستای حفظ و نگهداری اثر توجه بیشتری شود.

حسینی با تأکید بر این‌که سرای تاریخی دادرس، در بخش های دیگر نیز به مرمت نیاز دارد، افزود: درصدد تأمین‌اعتبار برای استحکام‌بخشی و سامان‌دهی محوطه این بنای تاریخی نیز هستیم.

او خاطرنشان کرد: چنانچه مالک این بنای تاریخی، قصد اجرای هرگونه طرح فرهنگی در راستای حفظ و نگهداری بنا و نیز توسعه گردشگری را داشته باشد، ما نیز آمادگی هرگونه همکاری را در این خصوص داریم.

سرای دادرس بنایی بازمانده از دورهٔ قاجاری است که در سال ۱۳۸۲ به شمارهٔ ۹۷۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا در مرکز شهر اهواز،در خیابان عبدالحمید (خیابان نظامی یا شهید نظری‌پور) ساخته شد. در خیابان عبدالحمید و مرکز شهر اهواز خانه‌های متعددی از دوره‌های قاجار و پهلوی به جا مانده است.

این بنا ساختمانی دو طبقه است که در طبقهٔ همکف آن پنج اتاق و در طبقهٔ دوم سه اتاق وجود دارد. سرداب موجود در بنا نیز مساحت حدود ۴×۵ متر مربع دارد. خانهٔ دادرس ابتدا محل سرا بود، بعد میدان تره‌بار شد و سپس به بازار خواربارفروشان مبدل شد. افزون بر سرداب، این بنا دارای آثاری از حجاری، آجرچینی، ستون و درب و پنجرهٔ چوبی و از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن سنگ‌چینی‌های بسیار زیبای آن است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092001086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha